Tips till mammor som hävdar att de inte hinner duscha pga bebisar.

Ok.

De mammor som säger att de är så upptagna med sina små bebisar att de inte ens hinner duscha, de VÄLJER att inte duscha. Enda gången det är en ursäkt är när man har tvillingar eller fler barn födda samtidigt.

Har du ett förskolebarn, har du rätt till 15 timmars förskola i veckan. Har du ett skolbarn är det barnet åtminstone borta halva dagen så du har därmed bara bebisen hemma under halva dagen.

Men ändå:

Köp en babysitter (bra begagnade finns på blocket),

babyseat_babysitter_jupiter-494.jpg

Köp ett duschdraperi med mycket färger och mönster (eller köp ett tråkigt vitt och måla på mönster)

duschdraperi.jpg

Ta med bebisen i babysittern in till duschrummet och ställ den så bebisen tittar på duschdraperiet.

Sjung en sång och tvåla in dig snabbt. Glöm inte att njuta de dyrbara minuterna duschdraperiet köper åt dig.

images (1).jpg
muuums

Problem.Solved.

Alternativt duscha när ungen sover. Vilket bebisar gör första tiden. Ofta. Samt oftast under dagen.

INGA URSÄKTER! 🙂

Känner man sig fräsch, orkar man med mer. 

Idag blir det föräldragrupp för första gången, vi får se hur många som beklagar sig över just detta! 🙂

Kramisar på er! 🙂

18 thoughts on “Tips till mammor som hävdar att de inte hinner duscha pga bebisar.

  1. HA HA GLAMOR MORSA 🙂 NOPE DET VILL JA DÅ RAKT INTE BLI 🙂 BRA TIPPELE TIPS.JAG KÖR MED BIL BARN STOLEN HEMMA MED.BRA NÄR DOM ÄR SNORIGA SMÅ KIDSEN MED.HA EN HAPPY DAG.Zoomo TUMME 🙂

  2. Nog tusan hinner man duscha när man är hemma med barnet. Jag var däremot lat och duschade därför inte så ofta.

  3. Jag har gjort som du tipsar och det har fungerat bra med alla barnen. När barnen varit sjuka eller ledsna har jag skött det nödvändiga med barnet i sele på ryggen (inte duscha) men laga mat osv. Duscha har jag då gjort när nån kommit på besök och kunnat hålla och trösta barnet. Håller helt med om att man orkar mer när man känner sig fräsch. Samtidigt förstår jag att en del mammor inte orkar = hinner, göra nästan nånting, i synnerhet när det första barnet kommer. Förlossningen tar olika på olika kvinnor, barnet eller mamman kan vara sjuk, man kan vara överväldigad av känslor och helt utmattad. Alla som inte hinner duscha från början barnet är fött ……..tänk på att barnet bryr sig inte ett dugg om du duschat eller ej. Du är Mamma och det räcker bra det. Är det jobbigt under perioder – be om hjälp. Det är inte skämmigt att be om hjälp – det är klokt!Jag har fem barn som jag varit ensam med största delen av tiden, så jag vet att det kan vara både underbart och jobbigt. Ingen har rätt att döma någon annan för vad man orkar och inte orkar, tycker jag.

    • Nej, jag förstår när folk inte orkar pga komplikationer som uppstått. Jag skulle adlrig döma en kolikmamma eller tvillingmamma för att hon struntar i att duscha varje dag. Jag stör mig mest på att man väljer att skylla på bebisen när man egentligen inte har lust att duscha. Det är klart man prioriterar olika , men det vore ju bra om fler kunde stå för att de prioriterar olika istället för att gömma sig bakom ”inte hinner pga bebis”. Kanske fler mammaor skulle slippa känna pressen att allting ska vara så smidigt alltid?

  4. Ha ha ha! Jag antar att du har ETT barn och då möjligen en ”snäll” flicka? Eller? Jag tycker man får känna och vara hur man vill, och är man helt slut och säger ”Idag har jag inte ens hunnit duscha!” så ÄR det så och man blir inte ett dugg gladare, eller hjälpt, av en ”glamour-mamma” som glatt säger ”Du VÄLJER att inte duscha!”.

    • Har två barn och en flicka som är i lilla tonåren samt en bebis som gärna är uppe till 2 på natten och sedan sover 2 timmar, vaknar, sover 2 timmar, vaknar….osv.. Läs gärna mitt inlägg sedan förra veckan om hur man lättast får en 8-åring att gråta. Läs gärna nästa inlägg också där jag förtydligar vad jag menar. Det är skillnad på att ”hinna” duscha, och att ORKA duscha. Två skilda saker. Läs om, läs rätt :).

  5. Pff, klart man hinner duscha. Det luktar offerkofta lång väg. Om man sen väljer att inte göra det är en annan femma. Men ”hinner” gör man varje dag.Det är värre när de blir ett år eller så och man drömmer hemliga drömmar om att få kissa MED STÄNGD DÖRR utan att bli avbruten, haha!

Kommentera

