Fördelarna med att inte amma….

Jag har försökt amma mina båda barn men misslyckats ganska stort.

Vet inte varför, men båda vägrade att ta bröstet. Det var som kryptonit för båda mina bebisar. De bara skrek.

Så istället för att kämpa i flera månader, samt ha bebisar som gick ner i vikt och blev dåliga, gav jag upp relativt fort (efter ca två veckor).

Först kändes det förjävligt att inte amma. Jag har ju inte fött vaginalt heller utan båda kom med akut snitt så vad är jag för mamma? Är jag en mamma, är jag inte en ugn iställlet som bakat på en fin bulle?

Men sedan, när jag sett andra mammor som ammar så är jag ganska nöjd med att inte amma. Amning är ju egentligen såklart smidigast på det sättet att du alltid har maten med dig.

Själv måste jag kånka med en liten termos fullt med kokhett vatten, en flaska med kallt kokt vatten och en flaska att blanda allt i samt ersättning. Eftersom jag alltid har en skötväska med mig ut så blir det inte så jobbigt. Men tänk om vattnet skulle ta slut? Jag kan ju inte ge kranvatten?

Men samtidigt, jag slipper sitta fast med bebisen, jag har en större frihet att lämna ifrån mig henne när jag vill för vem som helst kan mata henne. Jag behöver inte sitta och pumpa. Jag slipper mjölkstockning och rinnande ömma bröst. Jag slipper vara en vandrande mjölkmaskin som styrs av hungern hos en liten bebis.

Den som tjafsar om att man inte får närhet när man ammar har FEL FEL FEL. Det är ju inte så att hon ges flaskan på avstånd. Hon ligger nära och känner min kroppsvärme, ser in i mina ögon, känner min doft. 

Sist men inte minst behöver jag inte oroa mig för att något jag ätit ska göra henne illa då det passerar bröstmjölken.

Så ni som inte ammar av olika anledningar: Jag vet att det är lätt att känna sig dålig pga detta, men gör inte det. Era bebisar är nog nöjda så länge de är mätta oavsett metod.

Påminner även om tävlingen där du kan vinna ett par örhängen. Tävlingen avslutas idag. För att komma till tävlingen klickar du HÄR. 🙂

5 thoughts on “Fördelarna med att inte amma….

  1. Jag hade inte bröstmjölk mera än ca 3 månader med båda barnen. Jag kände mig som en misslyckad mamma. Skönt då att höra, att det finns många fördelar med att inte amma. Och att man kan ge närhet ändå och få anknytning till barnet på annat sätt. Nu är jag så gammal, att jag borde ha lagt det dåliga ”samvetet” bakom mig, men det har förföljt mig genom åren. Tack för att du delade med dig av dina tankar i det här avseendet.

    • Ja, det finns så mycket annat man kan känna sig misslyckad för, men att ta ansvar för att bebisen får näring på något annat sätt tycker jag inte är något man ska må dåligt över. Vi gör så gott vi kan :).

  2. jag fixade bara att amma i 2,5 månad ungefär, en sak vet jag, det kommer med all sannolikhet att inte bli någon amning med nästa barn av olika orsaker 🙂

  3. Och jag är motsatsen… ammade ettan i nästan 1 och 1/2 år… och de övriga 2 i ett år… Jag hade kunnat göra bra mycket för att de skulle ta flaskan lite tidigare så att jag själv hade kunnat åka längre bort än till mataffären ensam någon gång..Dessutom var tvåan mjölk/ägg/fisk allergiker, vilket vi fick reda på när han var 6 månader.. så jag kunde inte ens äta det jag brukade.. Nej, man är lika mycket mamma hur man än matar sitt barn! Huvudsaken är att barnet är mätt!

Kommentera

