Hur mycket får en vigselring kosta?

Ja det är frågan. Eftersom min förlovningsring var ganska så dyr så har jag satt en gräns på ca 5000kr max. Jag vet ungefär vad jag kommer att vilja ha och sådana ringar kostar mellan 3000-14000kr. 

Vad går liksom gränsen för när en ring blir snuskigt dyr? Jag tänker själv att jag inte skulle våga gå runt med en ring som kostar 25000kr eller mer, inte ens en 10000krs ring. Men vissa personer är ju verkligen att :”jag SKA ha den där ringen som kostar 35000″ och bölar ihop om fästmannen inte köper det. Andra nöjer sig med en enkel guldring á 900kr. Eller begagnat.

Mäter man in ringens värde i budgeten? Typ att ringen får bli dyrare om brudklänningen blir billigare? Jag tänker att i takt med att ringen blir dyrare så måste allting annat bli billigare…eller?

Som det ser ut nu har vi 1 1/2 år på oss att spara ihop pengarna till bröllopet och frågan är vad som händer med brudklänning, ring och bröllopstårta om vi inte lyckas spara ihop pengarna tills dess. Kanske det blir en ring från en tuggummiautomat?

Det viktigaste är ju ändå att vi älskar varann, eller hur?

diamond-ring.jpg
Oh, yes, Bling bling!!!
19 thoughts on “Hur mycket får en vigselring kosta?

  1. Åh herregud hmm tja själv är jag nog av den åsikten att det finns vettigare saker att lägga pengar på än svindyra ringar, och överarbetade bröllop. Men det är jag det. Jag tycker att en ring får kosta precis vad som helst, det handlar snarare om vad individen har råd med. Lycka till.

    • Hur dyr ringen får vara bestäms av personernas ekonomi? Om man verkligen hittar sin drömring och den överstiger ens ekonomi då?

  2. Satsa på ringen. Den ska du bära varje dag resten av livet (det är ju i alla fall utgångspunkten när man gifter sig, hehe)Klänningen har du på dig en dag.Vi köpte en dyr ring när vi gifte oss, den kostade 2.500 kr. 1991 – vi valde t.o.m. en större diamant än den juveleraren rådde oss till. Det är en unik ring, designad av just den juveleraren och jag är lika nöjd med den idag som för 20 år sen, tycker ännu att den är otroligt vacker. 🙂 (Klänningen? Den skulle jag inte komma i ens om jag sprättade upp den och förresten ser den mest ut som en gräddbulle. :-Þ )

    • Ja, det var vad jag sa till min vän som försökte motivera sin pojkvän till varför hon skulle ha en ring som kostade 11000kr. Du kommer bära den resten av livet och då ska du trivas med den, om du köper något du inte tycker helt om bara för att det är billigare kommer du troligtvis vara lite missnöjd och drömma dig bort till den ringen du egentligen vill ha… :)Klänningen måste ha varit en riktigt 80-talsdröm då? 😉

  3. Annars får ni byta traditioner och göra som dem gör här i Spanien….alla inbjudna ska betala maten…det kostar mellan 750 till 1500 kr. st. Jag har sagt till dem som tänker gifta sig här att jag inte kommer.Tack,dem tycker att jag är otrevlig.Men….jag har ju mina traditioner oxå!;)

    • Det finns ju här i Sverige också, men vi vill inte göra så eftersom folk kommer att få resa ganska långt för att vara med på bröllopet och då känns det dumt att också kräva kuvertavgift. 😦

  4. Gnistrande stenar i glittrande affärer som ändå inte kostar mer än ett par hundra är ju jättefina nuförtiden… :)Lycka till med köpet!

  5. Jag förstår inte, du menar att man ska ta lån för att ha råd med en ring? Det är ju enda alternativet om man inte låter sin ekonom styra.Som sagt whatever makes you tick. Föe egen del tycker jag det är sanslöst korkat att köpa en ring man inte har råd med.

    • Finns väl de som gör det också. Jag skulle inte ta lån för att ha råd med en ring, då skulle jag hellre flytta fram datumet för bröllopet och spara lite längre.Det jag undrade var mest om du tycker man ska nöja sig med en billigare ring istället för att offra annat. Och det verkar du tycka.

  6. Vårt bröllop i somras kostade max 8000 kr och då är allt inräknat, ring, mat, klänning, frissa, blommor… you name it 🙂 okej, nu hade vi ett trädgårdsbröllop i svärföräldrarnas trädgård med 12 gäster och två hundar 😀

    • Vad tyckte hundarna om tårtan då? 🙂 Ja, jag vill också ha ett litet bröllop, men ändå med allting fixat, så vi har räknat på ca 24 gäster (inklusive allas barn) Buffé på en fin gård här i närheten, köpa/hyra klänning, ring till mig, sambon ska inte ha ring, tårta från ICA och hyrkläder till sambon och det kommer att bli 30000-40000…. huga…mycket

  7. När min bästa vän gifte sig så var hennes vigselring en ”finare” förlovningsring. Hon föll för den och om ingen frågar så vet de ju inte om att hon egentligen har två förlovningsringar!Själv skulle jag inte heller våga bära en ring för flera tusen, tänk om man tappar den! Himmel och pannkaka vilken ångest jag skulle få!!

    • Jag tror min förlovningsring egentligen är en vigselring haha. Jag vet inte, vad finns det för skillnad egentligen?Lösningen stavas väl egentligen försäkring om man har en sån dyr ring? Men näe, jag som sagt skulle heller inte våga, tänk om man blir rånad?

  8. Det finns inga fina ringar. :-p Jag köpte min vigselring på Pandorashop och slarvade bort den efter något år och nu görs den inte längre och jag hittar ingen ny som faller mig i smaken så jag är ringlös. Den ringen kostade 500 kr men eftersom jag egentligen avskyr smycken och har svårt att hitta något jag vill ha så var priset ganska oväsentligt.Lägg inte för mycket pengar på en ring för det är inte många som fattar att den är något värd egentligen. 😉

  9. Rånad eller om man tappar bort den?! Usch o fy…hemska tanke!Tror jag får tatuera in mina ringar den dagen jag förlovar/gifter mig. Hahahah ….säkrast så ;-D

    • hjahaha, bra idé, men betydligt svårare att göra sig av med tatueringen än ringen sedan om den man gifter sig med skulle visa sig inte va nåt bra 🙂

  10. Även min vigselring är egentligen en förlovningsring, den är likadan som min förlovningsring men i vitt guld 🙂 Det blev skitfint ihop! Bilder från bröllopet finns på min blogg under juli 2010.

Kommentera

