Fördomar kan vara kul- om Argentinarens tidsperspektiv…

Jag var på en föreläsning förra året. Minns inte riktigt vad den handlade om faktiskt, men minns EN del den trevlige mannen ifråga tog upp. Det om kulturkrockar .

Han hade träffat sydamerikaner och hängt ett tag med en man från Argentina. De skulle äta middag och Argentinaren hade bjudit hem Svensken sådär runt 16:00.

Punktlig som Svensken är dök han upp klockan 16:00 och fann att Argentinaren inte ens börjat med maten. ”Öh, jag trodde du skulle dyka upp om några timmar” sa Argentinaren.

”Vi sa väl klockan 16:00?” sa svensken nervöst.

Klart de hade sagt det.

Men det som Svensken borde räkna med är att när en latinamerikan säger klockan 16:00, menar han…typ…klockan 19:00.

Jag kunde inte annat än fnissa och nicka igenkännande då jag råkat ut för det några gånger med besök från släktingar. Tidsoptimism är ett av mina stora fel, jag tror det har med min bakgrund att göra…. 

Jag tänker iaf skylla på det. 🙂

 

2 thoughts on “Fördomar kan vara kul- om Argentinarens tidsperspektiv…

  1. Varför ska allt vara tidsbestämt I Sverige?Jag menar…jobbet är självklart att man ska komma i tid….men måste man ha ett helv..etes bråttom när man ska slappna av och umgås bara?Nej,nej ingen stress här inte!!;)

Kommentera

