Hur får man en 8-åring att gråta….igen?

Hon lovade att städa rummet igår, vi vet ju hur det gick sist….annars läs HÄR.

Så vi sitter i bilen. Hon har haft en besvärlig dag tydligen för hon är sur som en citron redan när hon dunsar ner på sätet.

”Vad har du gjort idag då?” frågar jag försiktigt

”Sluta, mamma, jag tycker det är så jobbigt när du frågar så varje dag” säger hon lite gnälligt.

”Ok? Har det hänt något idag?”

Hon svarar att ja det har det och drar en lång historia om alla händelser som lett till hennes dåliga humör samt några från i vintras som också var jobbiga. ”Ok” säger jag och smeker hennes arm. ”Men vi kan ju dra till badhuset idag iaf, efter att du har städat ditt rum. Du lovade att göra det igår” säger jag till henne.

All.Hell.Breaks.Loose……igen. 

Nu sitter hon på rummet…igen…och gråter…igen…skriker till då och då om VARFÖR? Jag antar att hon menar att livet är väldigt hårt just nu. Hon vill ju till badhuset först, självklart. Men mamma vet att inget blir gjort om hon får gå och bada först…

Det jag funderar på är: Varför kommer hon inte på det själv att det går snabbare att bara städa upp så kan vi gå till badhuset direkt efter än att sitta på rummet och stortjuta i en timme och sedan göra annat i en timme istället för att städa osv? Önskar att jag hade Julie Andrews här.

11 thoughts on “Hur får man en 8-åring att gråta….igen?

  1. För att barnen lever här och nu, det de vill göra vill de ska hända EXAKT på sekunden. Inte efter man har ägnat typ 1h åt att städa sitt rum.Kanske du ska föreslå att du hjälper henne att komma igång? Du kan sätta en timer på låt säg 20 min, sen om det inte är dammtorkat, dammsugit eller vaskat må så vara. Var sak på sin plats liksom är ju det viktigaste.

    • Testat, funkar inte. Hennes rum blir städat på en halvtimme när hon vill. Dammsuga, dammtorkat, vaskat är inte problemet jag lovar….

  2. Det är ett dilemma även med min blivande 8åriga dotter, min 10 åriga son städar däremot sitt rum utan vara sig gråt eller tandagnissel.

  3. Du kommer att behöva bråka om städningen hela hennes uppväxt, troligen. Läs Jesper Juul och släpp lite på tyglarna. Tycker jag. Men är det viktigt med städning för dig så är det. Jag tycker ”hon är ju bara 8 år” och man kan vara helt slut när man kommer hem från skola/fritids, så en stunds lek och skoj är väl helt underbart! Städa kan hon göra på lördag! OM hon nu måste…. Men, men, du är mamman….Du bestämmer. Ha en fin kväll!

    • Hon städar en gång i månaden, och städning innebär att hon ska plocka upp allt hon slängt på golvet. Jag brukar städa hennes rum relativt ofta annars, men tycker det är bra att hon kan lära sig att göra det själv någon gång också. Livet är inte bara skoj och lekar, kollar på TV, badar osv gör hon 95% av tiden ändå…..

  4. Barn är ju så olika och en 8-åring kan inte se sambandet att det vore bättre att ha städat rummet den där timmen hon satt inne och stortjöt 😉 Men de tänker inte som vi vuxna och hon vill gärna visa att hon bestämmer över sitt rum och städar det när hon känner för det.Men nu när du har sagt att hon ska städa om det ska bli nåt bad, så måste du stå för det. Så hon känner att hon kan lita på att du menar vad du säger. Det är ju ett sätt att se det från den ljusa sidan för då gör du rätt. Tycker jag i alla fall..CiaoKao

    • Faktiskt så har hon städat nu, och ångrat sig att hon betedde sig som hon gjorde innan. Hon vill inte heller dra till badhuset…så, ska man tvinga iväg henne till badhuset nu ;)?

  5. Nej för fan! Det ska du inte göra. Hon mätte sina krafter med dej och ni gick båda som segrare ur striden.Ta badhuset vid ett annat tillfälle.Kram och ha en fin helgKao

  6. …nu vill hon kanske vara hemma och gosa med dej i stället. Trygghet och konsekvens är vad du visat henne nu och det är livsviktigt för hennes framtid. Så det vore helt fel att tjafsa om badhuset nu….

    • Fast nu ångrade hon sig och ville dit, men det är lite sent, så vi kom överrens om att gå dit imorgon tillsammans med sambon också så vi kan leka med henne och inte bara med bebisen….ja det är inte lätt att vara mamma ibland..

Kommentera

