När är man tjock?

Är det vid storlek M? Finns ju vissa som påstår att de är tjocka när de har storlek S!! Medan andra tycker att de behöver ha mer hull även då de enligt BMI har nått gränsen för fetma. Sedan är väl BMI inget att hurra för då den mätstocken inte säger något om benstomme eller muskler…men men. Något måste jag väl hänvisa till.

När jag var yngre och hade storlek 38 tyckte jag att jag var tjock. Nu när jag ser bilder på mig från den tiden tycker jag att jag var perfekt.

Jag anser mig vara tjock nu, med 161cm lång och storlek 44/46 i kläder. Medans sambon tycker jag är klädsamt fyllig.

Om skönhet ligger i betraktarens ögon, gör då tjockheten det också?

11 thoughts on “När är man tjock?

  1. När man själv tycker att man är tjock så är man det, för det är vad man själv tycker som räknas… bmi är i dom flesta fall väldigt bra måttstock… benstommen tex väger ungefär lika på alla, det skiljer inte mycke där, men visst dom som är lite grövrebyggd så kan ju ”gömma” många kilon på det viset =)

  2. Ja jag vet det, det är ju bara 2D vi människor är ju 3D… Men den är bättre än ingen… sen måste man ju såklart gå från person till person… själv brukar jag gå efter 1kg på varje cm över en meter… alltså jag som är 180 borde väga ca 80kg, å det kan jag säga att det kommer nog aldrig att hända, kommer aldrig, hur jag än gör under 90

    • Ja det låter någorlunda vettigt, men det funkar inte för alla, skulle jag väga 61 kg skulle jag vara väldigt spinkig tror jag….min kropp är inte byggd så, kanske det funkade när jag var 14 men inte nu när jag är 30. 😦

  3. Jag tycker att det där beror så mycket på längden. Korta människor kan ju ha mindre storlekar än längre, även om de är tjocka. Jag är tex mindre än min lillasyster – men mycket längre – och hon har mindre storlekar än mig.

    • Sedan har det väl att göra med lite hur man väljer att se ut. Jag tycker inte om att visa valkar, så jag försöker gärna dra på mig lite mer lösa kläder och då blir storleken större än vad jag egentligen skulle kunna ha. Vissa som är rejält överviktiga klämmer sig in i en storlek S fastän de egentligen skulle ha en L.

  4. @ Stall eldis Fast asså en kompis väger typ 10 kilo mindre än vad jag gör när jag är nöjd med min vikt, och vi är lika långa så BMI är inte helt hundra. När jag väger 57kg ser jag sjuk ut, men hon är fin. När hon väger 67 ser hon tjock ut medan JAG är fin 😛

  5. Allt är relativt skulle jag nog säga. Bra att mäta sig och ha ett sunt midjemått, känna att man orkar det man vill och försöka förebygga skador och ohälsa. Visst ger BMI en fingervisning om vart man ligger men det beror ju alltså på vad du är för typ av människa, eller på vilket sätt du använder din kropp kanske man ska säga då BMI i vissa fall blir missvisande. Tror också man känner när man väger för mycket men för mig betyder det mycket att ha gått ner 25 kg i vikt även om jag fortfarande är en rund typ 🙂

  6. Ja men så är det ju, men jag menar att man måste ha nått typ av mått, jag vet dock inte vad som är rätt… sen gissar jag att det är annorlunda för tjejer å killar… är som jag typ sa förut att det är en själv som bestämmer! när man själv är nöjd så är det bra, sen tycker jag ju själv att tjejer ska vara lite runda…

Kommentera

