Etik vid dop?

Idag gick jag runt och letade kläder till ett dop. Vi ska inte döpa lillan men hennes kusin ska bli döpt om några veckor. Så hittade jag en bedårande vit spetsmössa på Kappahl och tänkte att DEN måste jag ha. Försökte hitta en klänning som kunde matcha och det enda som fanns tillgängligt var en vit spetsklänning.

Jag var på väg att köpa klänningen när jag började fundera på om det var ok att ha en vit klänning samt mössa på ett barn som ska på ett dop där den som ska döpas har vita kläder? Som om det skulle ta fokus eller förvirra för gästerna vilket barn som skulle döpas…?

Till slut bestämde jag mig för att strunta i den vita klänningen och ta en blå som fanns på HM istället, mest av praktiska skäl. Bild kommer när jag dratt på henne mössan för hon blev bara FÖR söt med den på 🙂 

12 thoughts on “Etik vid dop?

  1. Etiketten säger att man inte bär vitt på bröllop. Men på dop har jag aldrig hört att man inte kan bära vitt…

  2. Jag har aldrig hört att något sådant skulle vara betydande.. dopklänningen är ju LÅNG för att symbolisera att man växer i dopet…Hemikram

  3. Det spelar ingen roll, ta på sessan det du vill helt enkelt. Men håller med om att det är mer praktiskt med en annan klänning kanske? Och vad vissa menar, ja de menar nog att du ska bli nyfiken och klicka in i deras blogg och börja kommentera 🙂 Det var ju sexpanel om än långsam i lustgården ikväll. Så strunt i det tjejen! Prata i sexpanel eller snoosa bebis, ja hade hellre haft en egen liten bebis som du!

    • Ja, vi diskuterade just färgen med sambon ganska länge. Vitt hade varit jättefint på henne, men när ska hon ha klänningen sedan? Den var liksom väldigt ”fin” och passade inte till vardags kände jag. Jag tycker hon ska kunna skita ner sig utan att det känns som ”akta den fina klänningen!”. Nu kollar jag Tradera också för att se om jag hittar kanske en billigare vit klänning…..

    • Hon kommer att ha 68 till dopet tror jag. Det är den 19:e juni. Fyra veckor kvar och 62 börjar sitta lite tajt.

  4. Tog upp en jättekasse med babykläder häromdagen för att kolla vad som var där i. Därför jag undrade. Var hur mycket fina kläder som helst. Tänkte ringa maken och säga, du ska vi ha en bebis eller inte, annars får vi klura ut vad vi ska göra med detta här i! Ska kolla i den igen, kanske finns någon klänning.

Kommentera

