Livet med barn är inte alltid rosenskimrande….

Tremånaders Lilltjej ligger och sover sött bredvid mig. I rummet jämte sover Stortjej. Hon önskade en vaggvisa så jag sjöng Vyssan Lull. Antagligen alldeles fel text men jag tror inte hon bryr sig egentligen. Det är mig hon vill ha där. Sådana här stunder känner jag att ”ja men en till skulle väl inte sitta dumt?”. Det är tyst och lugnt. Ingen stress.

Andra dagar så hatar Stortjej mig och Lilltjej vägrar sluta gråta om jag inte bär henne hela tiden. Det är sällan det är så men en sån stund kan ibland kännas mycket mer överväldigande än en ”god” stund.

Ändock stör det mig när folk säger att de väntar med barn eftersom livet tar slut när man får barn. Med att livet tar slut menar de att de inte kan festa, resa eller göra annat sådant som alla unga människor sysslar med (inte jag då, jag var fattig). Men det är liksom underförstått att man kan inte ha roligt om man får barn. Med roligt menas dricka, gå på restaurang, bio, åka gocart och så vidare.

Allt det där kan man fortsätta med. Jag lovar. Kanske inte varje helg eller varje dag, men det gjorde man väl inte heller innan man fick barn?

Samtidigt så stör jag mig på de föräldrar som säger att barn är livet. Måste barn vara ALLT? Om man som förälder vill göra något för en själv då är man egoist. Eller så skulle man ha tänkt på det och ”lekt av sig” innan man fick barn. För när barnen kommer då är barnen nummer 1,2,3. Om du har tur kommer du på 4:e plats. Men ytterst sällan för helst ska du ge upp din själ annars är du en dålig förälder.

Jag propsar för den gyllene medelvägen. Jag fick barn när jag var 22år. Jag har rest, festat, pluggat och fortsatt framåt, utvecklats som person. Men jag är inte bara MAMMA, jag är en egen person också. JAG behöver också få existera, annars blir jag ingen bra mamma.

Barn utgör en begränsning, det går inte lika smidigt som när man är själv, men de är inget hinder – egentligen. Det som har hindrat mig mest är min ekonomi.

Kommentera

