Socialsekreterarens dilemma

Jag inser nu, när jag läser fattigbloggen, att jag varit så jäkla stenhård på mitt jobb. Cynisk och bitter. En riktig jävla skitperson. Inte mot ALLA klienter, men mot några. För att klara mitt jobb har jag valt att lägga upp en stenhård mur och inte låtit någon komma in, känslorna har fått ta ett steg åt sidan så jag ska överleva all skit som jag får slängt på mig på jobbet.

Jag har sett mig som hård men rättvis. Men egentligen har jag varit mer hård än rättvis och utgått inte bara från SoL utan även från mitt eget tyckande. Det känns ganska så hemskt. Jag har ju alltid hittat stöd i lagen för mitt tyckande, men ändå, jag kunde ju faktiskt ha beviljat några gånger när jag gav avslag.

Jag nekade en kille en stelkrampsspruta eftersom han blivit REKOMMENDERAD att ta den, inte för att den var nödvändig.

Iof hade just den killen fuskat med kommunens pengar under alla år han gått på soc men ändå, det var för tusan en spruta. Det kunde han väl ha fått?

Jag nekade en man tre cyklar till hans barn.

Iof hade hans familj fått tre cyklar året innan till sina barn, men de hade enligt honom gått sönder alla tre eftersom de var begagnade. Jag kunde ju valt att tro honom, eller hur?

Nu när jag fått distans till jobbet så känner jag att jag behöver bli mer human i mina bedömningar om jag ska överleva en längre tid på det arbetet. Dessutom så behöver jag våga lita till klienter igen. Jag vet att det finns flera som ljuger, men inte alla.

Men att fattigdom existerar, det vet jag.

 

6 thoughts on “Socialsekreterarens dilemma

  1. Vad glad jag blir att läsa det här! Vilken styrka hos dig, att se de här sakerna med dig själv. Cred! 😀

    Det är inte svårt att förstå att en mur behövs och egentligen tycker jag inte det är fel. Du måste skydda dig. Men med insikten du beskriver i inlägget, så kanske det går att hitta en bra medelväg, där du både värnar om dig själv OCH dina klienter.

    • Ja, jag inser att jag inte ska vara kvar på det arbetet, jag bör arbeta med något som inte tynger så mycket. Men tills jag hittar det arbetet och kan gå vidare så bör en förändring ske. 🙂

Kommentera

