Jag stressar och ställer höga krav…

…på allt.

Jag blir stressad när jag hör om andras bebisar som gör det ena efter det andra veckor före de nått ”rätt” utvecklingsfas. Min Lilltjej gör inte så mycket. Hon följer sin kurva och dreglar på.

Andras bebisar börjar få tänder eller sitter upp ganska så stadigt (Lilltjej trillar bara om jag försöker sätta henne upp), eller så försöker de rulla. Lilltjej är helnöjd med att ligga på rygg och jollra en massa. Nu greppar hon grejer runtomkring sig hela tiden. Men om det är ett ”aktivt” greppande är svårt att säga. Mer att det är ett aktivt slagande på saker isåfall – med knuten näve.  När jag kommenterade till sambon att en bekants bebis bara var 4 1/2 månad och redan satt stadigt med lite stöd runtomkring sig undrade han om jag tävlade. Det märks nog på min röst att jag blir stressad. Jag vill också att Lilltjej ska vara ”före” och göra coola grejer.

Men varför vill jag egentligen det? Det är väl egentligen ingen mening?

Så länge hon gör det inom sin utvecklingsfas så är det väl ok? Måste verkligen sluta stressa över idiotgrejer, jag kommer ju bli knäpp!

T.ex. blir jag liiiite besviken när min sambo inte vinner turneringen i Starcraft, fastän jag mest gnäller över att han spelar. Vafan får jag prestationsångest över det för? Är väl aplöjligt?

Jag märker att det är ett mönster hos mig, att ställa höga krav. Allting ska göras bra, bättre, bäst.

Måste verkligen lägga ner det tänkandet och nöja mig med ”bra nog”.

I övrigt har jag fått ett spännande mail idag som jag hoppas kommer att mynna ut i något väldigt roligt och bra. Men håller det för mig själv för närvarande :).

Kommentera

