Väskor kramas inte….

Sitter och kolla väskor på Tradera. Ja, jag är fast i Traderaträsket för närvarande. Just nu är det röda skinnväskor som gäller. Jag är snål, eller ekonomisk, hur man nu väljer att se det och vägrar betala fullpris för något.

I vilket fall.

Hittar Dolce&Gabbana väskor som är nedsatt pga produktionsfel. Typ att färgen lossnat lite eller att någon söm gått. Väskornas rekommenderade pris är sällan under 10 000kr! Att väskan är trasig är det liksom ingen som tar notis om utan buden fortsätter att hagla in. För TÄNK om man kan få märkesväskan för halva priset eller en tredjedel av priset? Eller ännu mindre??? Vilket fortfarande innebär att man köper en trasig väska för flera tusenlappar…??

Att väskan är trasig säger en ganska tydlig sak – högt pris är inte nödvändigtvis en indikation på bra kvalitet.

Jag förstår längtan efter att bära en dyrgrip på axeln. Att kunna visa att ”här är jag, jag har råd, jag är VÄRD denna dyrgrip”.

I dagens konsumtionssamhälle tävlar vi om vem som har mest, kan köpa nästa nya grej snabbast och om vem som kan bära upp den snyggast. Vi tappar bort det som faktiskt betyder något i slutändan, när vi sitter på ålderdomshemmet och äter vissen gröt.

Jag ska hädanefter alltid försöka påminna mig om en sak när jag drabbas av köphetsen och det är:

Väskor kan inte kramas, smeka din kind, eller komma med tröstande ord när du är ledsen.

En sak är en quickfix på önskan att uppfyllas av bestående glädje.

Förövrigt fick jag idag lära mig att norrmännen inte använder ”X” när de skriver vissa ord som exempelvis ”quickfiks”.

Tjing! 🙂

One thought on “Väskor kramas inte….

  1. Nä väskor kramas inte och hålet i hjärtat är kvar hur många märkesgrejer man än kastar dit.
    :-/
    Själv blir jag mest förbannad och tänker ”tror du jag är helt jävla pantad eller?” när jag ser dyyyyra och ”fiiina” grejer som kostar apa trots att man ser att kvaliteten inte är på topp. 😉

Kommentera

