Jag känner att jag är emot sen abort.

I takt med att nya uppgifter dyker upp om att foster överlever aborter i upp till en timme när de är i vecka 18 känner jag att jag blir mer och mer emot sen abort på fullt friska foster. Jag vet att det inte är det politiskt korrekta att tycka men jag utgår från KÄNSLA och inte förnuft eller logik.

En sen abort innebär att sätta igång en förlossning. Något som en kvinna skulle få gå igenom ändå om hon bara väntade några veckor och födde fram barnet då. Barnet skulle sedan, efter intensivvård, kunna adopteras till någon som vill ha det. Det sker ca 13-23 inhemska adoptioner av svenska spädbarn varje år och jag kan inte låta bli att undra hur många fler som skulle ske om man inte tillät så sena aborter som de i vecka 18?

Jag pratar inte om sena aborter i vecka 18-40 som sker pga fel på fostret eller fel på kvinnan (livsfara, missbruk m.m.) utan om de som gör senare aborter (v15-18)  utan att ens frågan ställs – ”Varför?”.

Kvinnan har rätt till sitt liv och sin kropp, men fostret har inte det?

Det kommer att vara första gången jag och en Sverigedemokrat är överrens om en fråga och hon skriver det så mycket bättre än vad jag kan.

 

6 thoughts on “Jag känner att jag är emot sen abort.

  1. Jag tycker att förnuft och logik talar lika mycket som känslorna för att ett barn är ett barn. Även om det behöver viss tid för att överleva utanför livmodern.
    Håller innerligen med dig om att de gravida lika gärna kunde vänta och föda barnet och sedan låta den som längtar efter ett eget barn få adoptera.
    Bra skrivet tycker jag ang. din bloggartikel!

    • Tack Pauline. Jag tycker det är en oerhört svår fråga. Men jag minns att alternativet adoption inte ens var något som dök upp när man undrade om man skulle behålla bebisen eller inte. Det fanns liksom enbart, antingen behåller man bebisen och uppfostrar den eller så gör man abort. Jag läser forum diskussioner varje dag där kvinnor mår jättedåligt för att de ”dödat barnet i magen” när de gjort abort. Men jag tror liksom inte ens att de tänkt tanken på att adoptera bort det. Tänk om de fått stöd under graviditeten så de kunnat genomföra den istället?

  2. Glamouramama.

    Jag kan be DIG om ursäkt och säga förlåt, jag var kanske för skarp i min argumentering gentemot dig, men jag menade INTE att vara elak. Och när jag hämtat mig från det som nu utvecklar sig, så ger jag dig gärna svaren på mitt resonemang, men helst privat av olika skäl.

    Nu behöver jag min tid och kraft för att klara sorgen efter min dotter. Så som juli är för mig varje år. Allt sedan 1999. Helt i onödan.

    10 Juli föddes Emma och 28 juli dog hon. Pga av att man stal hälften av hennes blod vid förlossningen. Det gör att juli är en tung och svår månad varje år och anstränger både mitt humör och tålamod. Det är skälet att jag var så kort och skarp i mitt svar till dig. jag ber om ursäkt för det.

    Jag hoppas verkligen inte att du ställer dig bakom det som Therese nu låter det utvecklas till i sina inlägg.

    MvH Hemimamma

    • Tack fr din urskt, det vrmer och jag frstr mer n vl hur man kan reagera i ett sorgearbete samt att sorg kan vara evig, speciellt nr det handlar om ett barn. Jag kan bara sga att Therese fr st fr sina egna sikter om diskussionen, jag vljer att lgga det bakom mig i och med detta. Jag har sagt vad jag tyckte om ditt svar och fr mig r det ett tecken p en god relation att man kan vara rttfram och sga vad man tycker nr man knner att man inte ftt ett ok bemtande.Jag hoppas att du kan finna ro i din sorg./G-mama

  3. Jag tackar dig för din storsinthet, och respekt. Det är en vacker handling att förlåta, när orätt har begåtts eller handlats, vilket jag själv inte klarade som ung, när jag mobbades.

    Jag valde då att hämnas…

    När jag har fel, så har jag fel och om jag GÖR fel, så ber jag om ursäkt, det är självklart, för jag är absolut inte ofelbar eller övermänniska.

    Tvärtom så är det oftast en ”anklagelse” jag helst är utan.

    Fast jag gör vad som helst för att göra så att inga fler barn ska dö.

    Och så kommer mitt liv förbli, hur mitt liv än ser ut i övrigt och oavsett hur stark eller svag jag är i verkligheten, så kommer jag ALLTID vara ”Hemimamma” på den punkten.

    MvH och varma tacksamma Hemikramar ♥

  4. Eller ännu värre, de som gör legal abort vecka 18-22???
    Utan medicinsk anledning.
    Varför godkänner social styrelsen det?

Kommentera

