Jag vill ha mer!

Jag märker att det är svårt att veta vad folk har i lön. Det blir liksom obekvämt när man börjar tala om siffror. Varför? Är det inte nyttigt att prata om vilka löner folk faktiskt har inom diverse yrken? Då kan man själv veta vad man ska begära i en löneförhandling! Jag brukar inte skämmas men märker att folk sänker rösten när de pratar om det.

Är det fult på något sätt att vilja ha mer pengar? Vi har det bra ställt, jag och sambon. Vi har det inte TOPPENBRA ekonomiskt, men vi klarar oss ok. Vi behöver inte vara rädda för att inte kunna betala av huset eller för att vi ska bli av med bilen. Skulle något gå sönder i huset har vi råd att betala det. Vi kan därmed inte sticka iväg på solsemester två gånger om året eller anställa barnvakt, hyra in en kock, åka på spahelg eller ens dra på Liseberg varje månad. Detta mest för att vi ska gifta oss nästa år och därmed sparar till det. Men när jag nämner att jag vill tjäna mer, att jag vill testa på ett arbete där jag faktiskt arbetar för lönens skull, då får jag konstiga blickar.

Jag som arbetar med människor ska väl liksom se belöningen i det? Åh, så fint och altruistiskt!

Men….

Jag VILL kunna åka på solsemester två gånger om året. Jag VILL ha en fin bil. Jag VILL kunna betala av huset snabbare eller spara mer pengar till mina barn! Detta utan att behöva dra in på en massa annat, eller sälja grejer på Tradera, eller strunta i att handla. Jag har sparat och snålat hela livet. Varför kan jag inte få ha mycket för en gångs skull?

Är det fel att få vara egoistisk någon gång i livet?

Att sätta sin familjs ekonomi först?

Kommentera

