Välkommen, Tystnad.

Jag omger mig ständigt med ljud. Med sysselsättning som avger ljud. Inte ens på natten är det tyst, då mina drömmar tar överhanden. Ibland vaknar jag av drömmarna, ibland av att det blåser. Ibland är det Lilltjejs gnäll som väcker mig eller att Sambon snarkar till.

Att ha en ständig ljudkuliss omkring mig känns som en trygghet. Så länge jag kan höra, så lever jag.

Idag satt jag på altanen hos en bekant. De bor långt ifrån stan och därmed långifrån en högljudd ljudkuliss. Det som hördes var träden som emellanåt lät sina löv spela i vinden.

Solen sken i ansiktet på mig och så…

I tre sekunder..

Var det helt. Tyst.

De tre sekunderna var som en paus i ett ständigt tänkande. Pausen blev njutning, som en vila för själen. I just den stunden önskade jag att det var mitt hus. Mitt lugn.

Jag tror vi alla kunde behöva lite paus från den ständiga ljudkulissen så vi slapp stressen som är att leva.

Tre sekunder laddade mina batterier för en veckas tid.

One thought on “Välkommen, Tystnad.

Kommentera

