Jag är inte dum i huvudet bara för att jag äter enligt LCHF.

Kan det inte vara så enkelt som att en ny diet/livsstil faktiskt fungerar för vissa? Varje dag jag öppnar tidningen eller en blogg så är det någon som skriver negativt om LCHF, fastän flera studier pekar på att det är en bra diet/livstil för flertalet personer. Inte för alla, utan för många. Inte bara för att gå ner, utan för hälsan överhuvudtaget.

Att få läsa att någon tycker att LCHF är puckat, dåligt eller skadar är som att säga att personen som gör dieten är dum i huvudet. Jag är inte dum i huvudet. Inte alltid iallafall. Det händer säkert någon gång. 🙂

Jag kritiserar inte andras diet – GI, Atkins, Viktväktarna eller vad det nu än råkar vara. Varje person hittar något som funkar för den, helt enkelt.

En bloggare skriver om att hon inte bryr sig om hur andra äter i ena sekunden, för att sedan klanka ner på alla dieter i andra sekunden. I kommentarerna senare till inlägget skriver hon också (ang LCHF) : Man kan ju kalla det för vad man vill egentligen, men jag tror ändå inte att det är bra i långa loppet. Jag skulle inte heller vilja se deras blodådror och inre organ…..  Äter man normalt så fungerar nog kroppen normalt också……. Det bästa vore om den fick fungera som den ska utan att vi först förstör den med överätning/underätning/socker eller vad det nu är som vi har gjort för att gå upp i vikt. Men att stå och säga att tex LCHF är hur bra som helst är ju jättefel. Hur vet vi det? Hur vet vi att inte allt fett samlas inne i kroppen? Det är som att jag skulle säga att det är svinbra att äta 700-800 kcal/dag bara för att jag mår bra av det.

Det gör mig lite ledsen faktiskt. Det är som att säga: ”Det spelar ingen roll hur du ser ut – bara du är lagom enligt mitt tycke”. För mig är att äta enligt LCHF INTE att hälla i mig grädde eller olja. Det är att minska/ta bort kolhydraterna och låta det naturliga fettet vara kvar.

Bloggaren och andra LCHF- motståndare, glömmer också att vi alla har olika förutsättningar. Alla kan inte bli elitdrottare. Alla har inte – och kan inte – skaffa sig styrkan för att bli brandmän. Alla kan inte äta likadant. Vissa mår bättre av att äta på ett visst sätt medan andra äter på ett annat sätt.

Usch blir bara less.

 

5 thoughts on “Jag är inte dum i huvudet bara för att jag äter enligt LCHF.

  1. Det finns väldigt många rapporter som visar att LCHF är så mycket bättre för kroppen än alla dessa kolhydrater i form av svårsmälta bönor, läsk, kakor och godis och tillsatser som blir överrösta av. Sen är det kanske så att det här söta är ju väldigt attraktivt för människan och att ha ett sånt enormt sötsug efter kolhydrater som t ex pizza, kor med bröd, hamburgare med bröd etc etc tacos och allt skit. Det är väl ingen mat och dessutom så har det ju också visat sig att diabetes och fetma har ökat trots alla kostråd om low fat mat. Vi ser snart i Sverige ut likadana som USA:s befolkning dvs stora, smällfeta och orörliga. Nej jag tror faktiskt att det här inte är en trend att många går över till LCHC utan jag tror det är den mat vi är skapade för att äta. Rekommenderar du läsen boken av Dr Andreas Eenfeldt ”Matrevolutionen” som ger en sansad bild över denna kost.

  2. Äter man normalt så fungerar nog kroppen normalt också??

    Men vem är det som har definierat begreppet när det gäller kost?

    Tittar vi historiskt så bör ju jägar/samlar dieten vara mest i samklang med vår mages metabolism och våra övriga kroppsfunktioner.

    Jag försöker ta mig an bantandet vetenskapligt och känner att LCHF är en ”skaplig” diet och tror på samma bok som Agneta ovan.

    Hemikram

    • Men det är ju exakt det jag stör mig på. Begreppet ”normalt” vad som är ”normalt” för någon funkar inte för någon annan. Jag mår inte bra av att äta kolhydrater, ska jag då äta dom enbart för att någon tycker att det ingår i ”normal” kost att äta det?? Helt absurt. Hade jag sagt att jag inte gillar smaken eller blir dålig av att äta kolhydrater hade ingen lyft ett ögonbryn och sagt att jag skulle lida av brist i någon form. Men om jag aktivt VÄLJER att äta LCHF då tycker alla att man är en person som blivit lurad till en diet…. Trams är vad det är!

  3. Jag kommenterade här INNAN jag hade läst boken, märker jag *fniss*

    Som du vet är jag ”frälst” idag pga av den.

    Jag länkar till denna artikel i mitt senaste LCHF inlägg numera.

    Hemikram

  4. Pingback: Hemimammas kamp – LCHF for dummies?? =0( WAKE UP PEOPLE!! « HEMIMAMMA – Livet är politiken från sorgens perspektiv

Kommentera

