Min bebis är inte särskilt rosa….

Jag kollar i Lilltjejs garderob. Den finns tre rosa plagg.

Jag börjar fundera på hur det kommer sig? Har jag fastnat i någon form av genustänk? Är det så att jag fallit offer för min egen utbildning och numera enbart klär henne i annat än rosa för att undvika att placera henne i ett fack? Ska jag börja kalla henne för HEN nu också, för att verkligen vara politiskt korrekt?

Nja.

Det har helt enkelt blivit så att jag snöat in på klädmärken som har andra färger än rosa.

Lilltjej passar inte heller i rosa. Inte lika bra som Stortjej gör. Stortjej ska helst ha en sån riktig pastellrosa, ”tjejrosa” om man så vill. Det och turkos är hennes bästa färger. Lilltjej passar mycket bra i turkost och blått.

Tre gånger har folk ute på stan misstagit henne för pojke, eftersom hon hade en blå mössa på sig. Att stortjej hade på sigen likadan mössa samtidigt hjälpte liksom inte.

Jag bryr mig inte att folk råkar säga fel, det hade jag nog också gjort. Men jag brukar ha för vana att alltid fråga först. Jag vet egentligen inte ens varför jag vill veta könet på en bebis. Könet gör ju inte människan. Inte helt iaf. Inte om människan inte själv vill förstås. Könet är väl ungefär lika intressant att veta som hårfärgen är.

I vilket fall.

Hon har väldigt få plagg i rosa. Det var det jag ville säga.

Så.

 

3 thoughts on “Min bebis är inte särskilt rosa….

Kommentera

