Lilla Linnéa och hennes föräldrars sorg.

I Aftonbladet idag kan man läsa om lilla Linnea,3 månader, som dog alldeles för tidigt. Enligt föräldrarna fick hon en dödlig dos av smärtstillande men enligt läkaren som var där dog hon av sig självt.

Jag tror, och detta är bara en gissning, att föräldrarna och släktingarna har stor ångest eftersom de upprepade gånger önskade att den lilla bebisen inte skulle lida, utan att få dö snabbare.

Jag gissar att detta har gjort att de letar efter en syndabock att ge skulden, så de kan bli fria från ångest.

För vad är man för person om man önskar livet ur ett barn, oavsett om det handlar om att barnet ska slippa lidande?

Vad är man för FÖRÄLDER om man önskar något sådant? Kanske en bra sådan?

Jag tror på både föräldrarna och på läkaren som är åtalad.

Tycker jag att läkaren ska dömas? Nej, det tycker jag inte.

Bebisen var döende och det är omöjligt att säga om det var läkarens fel eller om det bara var dags.

Klart är att en liten flicka dog och att det finns en stor sorg.

Klart är att det behövs tydligare lagstiftning inom detta så läkarna inte ska behöva vara oroliga över att bli åtalade då de hindrar lidande.

2 thoughts on “Lilla Linnéa och hennes föräldrars sorg.

  1. Jo, jag håller ju med, så klart.

    Jag tycker också att åklagare ska hålla tassarna borta så länge det inte handlar om uppenbara brott.

    För kanske trettio år sedan var det kille som jobbade inom demensvården och förgiftade gamlingarna med ett rengöringsmedel som hette Gevisol Det var många som dog innan man kom på honom.
    Sådana fall är som tur är ytterst unika och mig veterligen har vi väl inte haft något liknande varken förr eller senare. Det var ett solklart fall för en åklagare, så klart.

    Men andra fall ska de låta vården utreda. På så vis hittas eventuella felrutiner utan att någon är rädd att säga vad den vet och det gynnar på sikt patientsäkerheten, till skillnad mot när någon riskerar åtal och dom. Risken är ju att saker och ting förtigs om åklagaren lurar bakom dörren.

    Man har kommit långt med säkerhetsarbetet inom flyget just för att åklagarna hålls borta. Dessa arbetsmetoder försöker sjukvården ta efter.

    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

