10 Tips för att sälja på Tradera! :)

Ja, det är flera som undrat hur jag gör när jag säljer. Dels hur man överhuvudtaget gör för att lägga ut en auktion men dels hur man gör för att få bud. För den första frågan hänvisar jag till Traderas sida.

Men till andra frågan om hur man gör för att sälja BRA? Jo, för det första så får man väl definiera vad som är ”bra”. Jag brukar lägga ut ca 35-40 auktioner per gång och säljer för ca 3600-4000kr sammanlagt. Det tycker jag är ok.  Jag säljer kläder och smycken i första hand. Kläderna är både mina och barnens. Vid något tillfälle sålde jag min brors gamla jeans också, men jag känner att jag har min ”nisch” som jag håller mig till för att förenkla saker för mig. Man ska även tänka på att det i slutändan inte handlar om att göra en vinst, utan att minska förlusten du gjort genom att handla grejerna över huvudtaget. Men visst, ibland gör man väl en liten vinst då och då.

Förarbete: 

Steg 1. Separera vad som ska säljas var. Möbler, cyklar m.m. d.v.s. ”stora” grejer säljs bäst på Blocket. Små grejer säljs på Tradera.

Steg 2. Det börjar redan i klädbutiken. Lär dig VAD som säljer bra som överensstämmer med din smak. Märkeskläder är alltid bra men kan känns jobbigt att köpa nytt eftersom det oftast är dyrt. Klassikerna håller för det mesta. Polarn och Pyrets randiga bodies/overaller/jackor m.m. är sådant som säljer bra. Randiga kopior från Lindex likaså. Sådant kan man köpa begagnat på Tradera och sälja om och då få tillbaka pengarna. Men tänk på slitaget. Det ska vara fina grejer om du ska köpa begagnat och sedan sälja om dom. Bästa sättet att lära sig VAD som säljer bra är att helt enkelt kolla på Tradera på vad som har mest bud. Vad gäller barnkläder är det oftast velouroveraller á Me&I eller Villervalla som säljer gott. Vinteroveraller från Didriksons eller Molo går jättebra. Har du som mig en butik i närheten som säljer Didriksons för halva priset kan du tjäna en hacka på att sedan sälja plaggen på Tradera igen. Försök även ha tålamod och vänta på reorna, de kommer. Är du med i klädbutikernas klubbar får du ofta hem inbjudan när de har specialrea m.m. enbart för klubbmedlemmar. Lindex och Kappahl har ofta 25-30% rabatt om du är med i deras klubbar.

Steg 3. Ta hand om dina grejer. Jag har alltid klädskydd på Lilltjej när hon ska äta. En dregglis som täcker för spyor m.m. Tvätta kläderna enligt tvätthänvisningen. Kläder med tryck, ut och in och med knapparna stängda. Velourkläder ut och in. Kör inte på högsta värmen i tvättmaskninen om det inte är absolut nödvändigt. Skaffa ett bra fläckborttagningsmedel som du använder flitigt och omgående på kläderna. Alternativt ha slit och slängkläder när barnet ska ut och leka där du vet att kläderna kommer att bli skitiga. Kanske låter tråkigt att hålla på så, men det är faktiskt inte så farligt och kläder med fläckar eller hål är oerhört svårtsålt.

Att sälja:

Steg 4. Var noga med att skriva i rubriken vad det gäller d.v.s. BESKRIV PLAGGET. Skriv gärna ut storlek. Är det ett märkesplagg så skriv ut vad märket heter. Polarn&Pyret brukar ibland förkortas PoP, Polarn  o.s.v. Då får man fler träffar. Ibland är folk ute efter specifika saker och stilar. Skriv ut om det gäller ett Shabby Chic set, eller om färgerna är i retrostil, regnbågsfärgat 70-tal o.s.v. Var inte rädd för att berätta hur fint det är. ”Jättefint”, ”vackert” eller ”tufft” är bra adjektiv för att beskriva ditt/dina plagg. Har du ett paket med kläder att sälja så är ”MEGAPAKET” toppbra att använda. Men se då till att det är ett megapaket och inte 5 plagg ;). I beskrivningen av plagget är det bra om du kan skriva ut kvaliteten.

Exempel: ”Ljuvlig Blå Velour Klänning  till Prinsessan” säljer bra mycket bättre än ”Blå klänning”.

Steg 5. Vad gäller paket. Folk gör lite olika. Jag säljer basplagg i paket. Typ 5 pyjamaser i ett paket, eller 10 neutrala bodies. När de gäller basic barnkläder kan det vara smidigt att sälja i paket. Märkesplagg säljer jag var och en för sig. Typ en velouroverall från Kameleont för sig och ett set från Villervalla för sig. Om du ändå vill sälja paket med finare kläder se till att kläderna matchar så köparen ser fler användarmöjligheter. Jag har sett fina märkespaket på kanske 20 plagg gå för runt 1000kr, men frågan är om inte säljaren kunnat få mer för märkesplaggen om de gått var för sig? Folk tänker sig inte riktigt för när de köper märkesplagg för 70kr hit och 100kr dit att det till slut blir ganska så dyrt så det kan vara en idé att separera märkesplaggen och sälja dom var och en för sig. Sedan MÅSTE det inte vara märkesplagg för att sälja bra. Jag har märkt att fina bodies från Lindex med retrostil säljer väldigt bra. Men som sagt, se ”Förarbete” ovan.

Steg 6. FOTO. Numera kan man lägga upp fem foton gratis så varför inte passa på? Ha bra ljus, fota gärna en närbild så att folk kan se om tyget är slitet eller inte. Se till att få så nära färg som möjligt och skulle det vara svårt (just blå plagg kan vara omöjliga att få rätt färg på) så skriv i beskrivningen om plagget är ljusare/mörkare m.m. Svart brukar oftast se ”fläckigt” ut, var noga med att poängtera att det är kameran som gör att det ser ut så. Såvida inte plagget verkligen är fläckigt då, förstås…… 🙂 Ljug inte. Tänker du ha en lång ”karriär” på Tradera så lönar sig ärlighet bäst. En bra bild är 80% av auktionen skulle jag säga.

Steg 7. Man får inte sälja kopior men däremot står det inga regler någonstans om att du inte får berätta vad som finns i dina andra auktioner. Det finns en fiffig funktion som heter ”detaljerad sökning”. Där kan köparen gå in och skriva om den är ute efter något specifikt och då kommer sökmotorn att leta även i den beskrivande texten på varje auktion! Så när du beskrivit ditt plagg kan du även skriva ut att du säljer ANNAT nedanför. Så även om du för tillfället säljer ett plagg från Kappahl så är det fritt fram att skriva att du även har plagg från Odd Molly o.s.v. När folk sedan gör en detaljerad sökning på ”Odd Molly” kommer även din auktion upp!

Steg 8. Utgångspris. Det är en svår fråga tycker jag. Det är otryggt att lägga ut något för 1-2kr, men det kan löna sig rejält. Det är ganska intressant att gå in och titta på hur folk säljer. Bara idag kollade jag Didriksons overaller till Lilltjej. En säljare hade lagt ut en overall för 1 kr och buden var uppe i 300kr, medan en annan säljare lagt ut för 100 kr men inte fått några bud. I princip en likadan overall i samma storlek. Jag brukar lägga ut för 1-2kr, men jag är en etablerad säljare och har flera fina omdömen och jag har is i magen.

Steg 9. Tänk på NÄR auktionerna går ut. Det är inte smidigt att lägga ut auktioner med sluttid som är väldigt sent på natten eller väldigt tidigt på morgonen. På kvällen en helg brukar vara ok. Bäst om auktionerna läggs ut och slutar på en söndag, då folk oftast inte har så mycket annat att göra än att oroa sig för jobbet på måndag. Jag lägger ut mina auktioner med sluttid runt den 25:e varje månad. Jag lägger ut dom två veckor innan, när folk börjar få slut på pengar och då köpbegäret sätter in. Det funkar att sälja när som, visst, men för mig har det iaf gått bättre om auktionerna får sluta runt barnbidragstid eller runt löning. För att få mer uppmärksamhet försöker jag lägga ut i tre dagar i sträck så att folk kontinuerligt får nya auktioner från mig under tre dagars tid. Jag är noga med att i varje auktion beskriva att jag säljer annat och att man ska kolla mina andra auktioner samt att jag har lågt utgångspris.

Steg 10. Du har fått plagget sålt! Grattis! Se till så att du har god kontakt med köparen och försök vara snabb med att skicka iväg plaggen efter att betalning kommit in. Skulle du få ett negativt omdöme så bemöt alltid omdömet kort och konkret på omdömessidan, då det gör att du ser trovärdig ut. Jag försöker alltid lösa tvister som uppstått men ibland så går det bara inte och då får man hålla huvudet kallt när det negativa omdömet dyker upp så man inte skriver ”lökhuvud” eller något annat otrevligt till köparen. 🙂 Lämna alltid omdöme och var vänlig när du gör det. Folk mår alltid bra att få läsa något gott om sig själva.

Så, det var väl det. Det kanske låter som väldigt mycket, men när man väl hållt på länge så blir det rutin och man lär sig att skriva och beskriva på bästa sätt. Jag räknar väl på att det tar ca en halvtimme per auktion inklusive fotografering, överföring, att lägga in och paketera. Då får jag ca 100kr/auktion så det är ju inte världens sämsta ”lön”, egentligen. I alla fall inte med tanke på att du annars bara skulle slängt plagget och därmed gjort en större förlust.

Bäst är ju förstås att inte handla kläder alls, eller att ärva, men hur kul är det att aldrig shoppa? 🙂 Hi hi….

13 thoughts on “10 Tips för att sälja på Tradera! :)

    • en grej bara,efter att jag postade detta har de ändrat en regel.Man får inte längre nämna att något liknar ett visst märke i rubriken. D.v.s. man får INTe skriva “påminner om Molo”eller liknande i rubriken,då stängs auktionen ner! Men resten av tipsen funkar bra!

    • en grej bara,efter att jag postade detta har de ändrat en regel.Man får inte längre nämna att något liknar ett visst märke i rubriken. D.v.s. man får INTe skriva ”påminner om Molo”eller liknande i rubriken,då stängs auktionen ner! Men resten av tipsen funkar bra! 🙂

  1. Hej! Jag googlade och hamnade här. Har precis lagt upp en annons på tradera men hittade inget ställe där jag kunde fylla i mina bankuppgifter. Valde betalningssätt överförs till bankkonto. Hur ska köparen veta vart dom ska sätta in mina pengar sen när köpet är avslutat? Hoppas du kan svara 🙂 Med vänlig hälsning Caroline

  2. Hur gör du när du skickar iväg grejerna? Det finns ju förfrankerade limegröna kuvert på posten att köpa. Är det billigare att lägga ner det i ett paket/vadderat kuvert och sätta på frimärken efter vikt? Tack för jätte bra förklaring!

Kommentera

