Morden på Sigtunapojkarna är inte kommunens fel!

Jag följer diskussionen på Flashback gällande mordet på pojkarna i Sigtuna. De dödades av sin mamma, och hon har erkänt enligt alla dagstidningar.

Det som förvånar mig i Flashback-diskussionen är hur många som faktiskt kommer till socialtjänstens försvar i det här fallet. Tidningarna samt familj och vänner till mamman som dödade sina barn har redan bestämt sig – det är Sigtuna Kommuns fel.

Jag tycker det är mammans fel och ingen annans.

Om man följer händelseförloppet så kan jag inte riktigt se vad exakt Socialtjänsten i Sigtuna skulle ha gjort annorlunda.

Det fanns inga som helst indikationer på att något var fel med kvinnan innan hon åkte till utlandet.

Hon väljer att lämna sina barn och åka utomlands i en månad. Hon har begärt ledigt av sin arbetsgivare men nekats detta. Då har hon valt att åka ändå. Arbetsgivaren har därmed avskedat henne, vilket är helt rätt.

När hon kommer tillbaka är hon förändrad och väljer att ha kvar sina båda pojkar i hemmet. Skolan märker av frånvaron omgående och får kontakt med kvinnan. Hon meddelar att barnen är sjuka. Allt i sin ordning alltså. Efter en tid hör skolan av sig igen och enligt kvinnan är barnen fortfarande sjuka. När ännu en tid gått utan att sjukintyg inkommit gör skolan helt rätt, de gör ett hembesök. När de inte får svar kontaktar de socialtjänsten. Socialtjänsten får in anmälan om barnens skolfrånvaro, d.v.s. ”orosanmälan” på torsdagen. På söndagen är barnen döda.

Att barnen inte är i skolan är inte något akut som gör att socialtjänsten genast måste hem till kvinnan och försöka bryta sig in i lägenheten. Nej. ”akut” är vanvård, misshandel, våldtäkt. Hade det kommit in fler anmälningar från fler håll så ja, då kanske det blir mer akut, men inte så att det handlar om ett akut hembesök. Inte ens då orosanmälan kombineras med att familjen ansökt om försörjningsstöd och fått avslag.

Kvinnan ansökte nämligen om ekonomiskt bistånd när hon kom hem från resan. Hon fick avslag. Vad vet vi här? Jo, enligt SoL faller det på den enskilde att ta ansvar för sin ekonomi. D.v.s. : du har faktiskt inte rätt till ekonomiskt bistånd om du använt dina pengar ansvarslöst. Hon valde att resa utomlands, en resa som troligtvis kostade flera tusentals kronor. Hon valde att strunta i sitt arbete och därmed i sin inkomst och i sina barn. Jag tror – och här är jag smått cynisk utifrån erfarenhet – att hon trodde att hon skulle ha rätt till ekonomiskt bistånd när hon kom hem. Hon har egna inkomster eftersom hon har två barnbidrag + flerbarntillägg och troligen bostadsbidrag och underhållsstöd. Vi har ingen som helst aning om hon hade pengar över från resan, om hon hade sparade pengar eller någonting, men tidningarna skriver ut det som om hon vore helt utan pengar och skulle hamna på gatan. Så verkar inte vara fallet. Det var elräkningen som inte betalats. En räkning hon kunde betalt men som hon av okänd anledning inte gjorde.

Eller ska ekonomiskt bistånd delas ut till alla som säger upp sig och sedanväljer att resa utomlands i en månad, eller shoppar upp alla sina pengar, eller kanske har en spasemester?

Vi vet inte vad som sas i mötet med socialtjänsten när hon ansökte eftersom handläggarna är bundna av sekretess. Så det är nästan så jag sätter mitt te i halsen när jag läser att väninnan ringde och bad att diskutera med handläggarna om kvinnans situation och då inte fick svar. Socialsekreterare får inte ens medge att en klient är en klient. Det är inte ett dugg konstigt att hon fick det svaret. Men det är skrämmande att dagstidningarna inte förklarar eller ifrågasätter detta överhuvudtaget. Hade det varit bättre att socialsekreterarna spred information till höger och vänster?

Som socialsekreterare blir jag så less över att läsa rapporteringen i detta fallet när jag vet hur hårt ansatta handläggarna inom barn och familj är idag. Det räcker, det finns för fan inte en människa på socialtjänsten som  söker det jobbet för att kunna förstöra livet för någon annan!

Morden är fruktansvärda och tragiska och hemska på alla sätt och vis. Men det är inte kommunens fel.

12 thoughts on “Morden på Sigtunapojkarna är inte kommunens fel!

  1. Håller med om att det inte en nån annans fel än mammans! Men måste bara få säga att soc inte är perfekta små änglar som hjälper alla i nöd.
    Och det du skrev ”det finns för fan inte en människa på socialtjänsten som söker det jobbet för att kunna förstöra livet för någon annan” e jag tveksam till. Visst det e kanske inte e tanken. Men dom samarbetar heller inte alltid. Och även i vissa fall motarbetar dom, faktiskt! Hur lite du än vill tro på det.

    • Det finns inte en människa på jorden som är en perfekt ängel. Så visst, något rötägg som inte passar för att arbeta på soc finns det ju alltid. Men du ska veta att jag har blivit kallad för det ena och det andra av folk som känt sig felbehandlade när jag agerat helt enligt regler. Jag tror det är bra mycket mindre folk som blir felbehandlade än de som faktiskt får hjälp från soc. Hur lite du än vill tro det.

  2. Du argumenterar väl för din sak, men jag tvekar till att hålla med dig i den subjektiva delen i detta.

    Vi vet inte och KAN inte veta hur hon de facto resonerade.

    När det gäller Socialtjänstens allmänna inställning till sina klienter är det där som alla andra ställen i samhället med makt, det är högst individuellt hur handledarna reagerar och agerar i förhållande till sina klienter.

    Väl skrivet inlägg.

    Hemikram

    • Eftesom vi inte vet hur hon de facto resonerade så finns det ingen som helst anledning till att lämpa över ansvaret på socialtjänsten. Vart var pappan? Vart var hennes vänner? Hon har ju tydligen ljugit för dom och sagt att hon fått ett nytt jobb m.m. Att lägga över ansvaret på socialtjänsten i DETTA fallet är som att lägga ansvaret på knivförsäljaren i ett knivmord. Det kan inte alltid vara socialens fel. Ge mig anledning till att det är socialtjänstens fel denna gång. En enda. Kvinnan verkar uppenbarligen inte helt frisk eftersom hon gått från toppenmamma till att mörda. Tror du att hon hade struntat i att mördat barnen om hon fått pengar? Någonting hände i Kenya som fick henne att gå ner sig.

  3. – Nej, att döda sina barn är ett orimligt svar på nekat socialbidrag, det behövs ingen eftertanke till att förstå det. Ett sådant svar är sjukt.

    Sen är det en annan sak att Högeregeringen kommer att försöka inordna försörjningsstödet under ”arbetslinjen” allt i syfte att förvandla Sverige till det klassamhälle det en gång var och som många länder fortfarande är.

    • Det där med att ställa krav på klienter finns i lagen och har funnits länge, även under sosseregeringen. Den finns där för att förhindra att folk som kan jobba ska sitta på soffkanten och göra inget. Som det ser ut nu enligt tidningarna ska man bara bevilja oavsett orsak till att personen inte har pengar på kontot, annars är man ansvarig för att någon tar sitt liv eller tar livet av andra. Det är iaf så jag känner när jag väntar på att få gå tillbaka till jobbet. Det är bara att bevilja, annars blir man anklagad för mord. Tack för ditt inlägg och din påpekan om att det är orimligt.

  4. Kikar på kommentarerna ovan och skrattar hejdlöst.

    Gratulerar Hemmimmam och Portolansseglare till den nyfunna insikten om att de inte kan veta på vilka bevekelsegrunder som gjorde att den kvinnan tog livet av sina barn.

    Lite förvånad är jag dock, det brukar ju vara USA, Moderater eller gröna Mars-männsiskors fel allt elände som händer på vår jord.

    Hmm, undrar om det har med att Sigtuna kommun är styrd av Socialdemokrater. Att kommunens ansvarig inte gör speciellt mycket för de sämst ställda kan jag dock skriva väldigt mycket om då jag faktiskt bor där och vet vilka de där jepparna är. 🙂

  5. Mycket bra skrivet och det ligger mycket i vad du för fram.
    Pressen vinklar ju saken på sitt sätt och jag har vinklat det på mitt sätt, därför var det bra att få ta del av dina synpunkter som jag inte vill kritisera.
    Däremot vill jag fästa uppmärksamhet på en annan sak, nämligen att vissa har kognitiva begränsningar. Jag tycker du belyser detta bra här vad gäller mamman. Och det är nog dessa begränsningar som leder till tragedin. Att soc. och skola skulle ha känt till dessa begränsningar är kanske för mycket begärt. Sannolikt visade sig inte fullt ut innan allt fallerade för henne.

    Jag ska uppdatera mitt inlägg med länk till dig därför att det är självklart en bra kompletterande upplysning som mina läsare bör ta del av!

    http://skvitts.wordpress.com/2011/09/23/ghosttva-barn-har-dodats-av-sin-mamma%E2%80%A6-ghostalive/

    Kram!
    /Skvitt

  6. Pingback: Ghost:/Två barn har dödats av sin mamma… | ghostalive « skvitts

  7. Pingback: Ghost:/Mamman som dödade sina barn | ghostalive

Kommentera

