Sigtuna har inte ett rätt – men det har inte Aftonbladet heller…..

Läser i Aftonbladet (måste sluta läsa den tidningen jag blir bara arg) om att Sigtuna Kommun inte har någon beredskap för att hantera anmälningar om barn som far illa. Detta skrivet utifrån en av Barnombudsmannens enkäter. Eftersom jag numera inte litar på Aftonbladet alls så går jag in och läser på Barnombudmannen vad som faktiskt är skrivet. Detta måste vara inlägget de hämtat informationen ifrån.

Jag tolkar inlägget som att det är få kommuner i Sverige som har den beredskapen som barnombudsmannen önskar att de skulle ha. Bland annat omtalas flera kommuner i Skåne också för att ha bristande beredskap. Barnombudsmannen pekar inte ut någon särskild kommun,däremot lägger han ansvaret för detta haveri hos kommunpolitiker, regering och riksdag. Vilket jag håller med om. Det är deras yttersta ansvar att se till så att handläggare har tydliga riktlinjer, rutiner och personal för att hantera de anmälningar som kommer in.

Det känns lite som att Aftonbladet insett att de trampat i klaveret vad gäller smutskastningen av den enskilda kommunen, nu när deras uppgifter har tillbakavisats av Sigtuna, och nu bara letar efter något sätt att kunna peka finger på att kommunen på NÅGOT sätt bär ansvaret för två pojkars död.

Inser inte tidningarna att de försvarar en barnamördare? Vart var de försvaret när en 7-åring dödades av sin pappa? Eller är det inte försvarbart när det är en MAN som dödar?

Enkäten gjordes förra året och det finns inget som säger att Sigtuna kommun inte sett till sina rutiner sedan dess. Det vet nu inte jag om man gjort heller så jag tänker inte kommentera det.

Det enda jag begär är att de som läser vad som skrivs i media ska tänka till en gång till innan de dömer på förhand.

2 thoughts on “Sigtuna har inte ett rätt – men det har inte Aftonbladet heller…..

Kommentera

