Förnuft mot Känsla

Så efter att ha kämpat mot förlossningsdepression under ett halvår kände jag att det faktiskt började gå över. I samband med att solens värme ökade i intensitet så började även jag att må bättre. Till slut kändes det så bra så jag sa adjö till min samtalsterapeut med ett löfte att återvända om jag började må sämre.

Så för några dagar sedan började allting gå i svart igen. Först var det grått och lite dystert. Som att huden konstant täcktes av en kall filt. Sedan kom tankarna. De där elaka tankarna som talar om för mig att jag inte duger.

Jag valde att berätta för mamma direkt, istället för att vänta.

Sedan pratade jag med sambon. Så han var förberedd.

Sedan mådde jag galet dåligt PÅ GRUND AV att jag mår dåligt, konstigt nog. Jag började fundera på om detta är något som kommer att fortsätta resten av livet. Hur ska jag orka med det? Vilket jag inte gör egentligen, men jag måste!

Följdaktligen blir det krig i min hjärna. Förnuft och logik bråkar mot känslan av otillräcklighet.

Just nu kör jag en övning med mig själv. Den går ut på att lyssna på förnuftet och logiken. För om det är något jag inte kan vinna mot, så är det LOGIK.

”Åh, min sambo älskar inte mig egentligen, han är bara med mig pga barnen” säger den elaka tanken.

”Äh, du vet att din sambo är väldigt smart, han skulle inte vara med dig om han inte ville!”

”Nej, det är sant!”

 

”Jag är en dålig mamma”

”Du är inte en dålig mamma, du har massvis med folk omkring dig som tycker du är en supermamma. Din familj skulle säga till dig om du vore en dålig mamma och din sambo skulle inte vara med dig om du vore det. Dina barn älskar dig även om du inte bakar bröd 😉 !”

”Jo, det är iof sant!”

Så fortsätter det. Det fungerar faktiskt väldigt bra! Jag börjar må bättre redan bara genom att köra de tankeövningarna varje gång en oinbjuden tanke dyker upp.

Sedan måste jag bara, som stolt mamma berätta – att Lilltjej börjat krypa! 🙂

7 thoughts on “Förnuft mot Känsla

  1. För att vara kvinna är du väldigt logiskt,vi kvinnor brukar vara mer känslosamma än logiska.
    Jag är säkert på att HAN älskar dig och inte pg av barnen,det ser man på långt håll att han älskar dig….inte bara det…..jag tror att han beundrar dig,jag tror att han är så stolt över dig,titta i hans ögon,så ser du igenom honom.Gör det,berätta gärna sen vad du såg.
    Du är inget annat än bra på att vara den du är.
    Love you.

    Maritha

  2. vilken bra övning! den måste jag testa också…

    Och du , Du ÄR bäst!!! Oavsett allt, finns inget som kan förändra hur bra , vacker och fantastisk Du är!! =)

  3. Hej!

    Jag vill bara tipsa om min bok ”Moderslycka-vart tog glädjen vägen”? som kom ut i våras på SKL Kommentus Media förlag! En bok för alla som har, har haft eller känner någon som drabbas av förlossningsdepression!

Kommentera

