Du är inte härlig om du är ärlig.

Du ska ljuga för att bli omtyckt. Eller hålla tyst. Jag tror det är så livet funkar, ibland.

Folk brukar säga att ”jag vill att du ska vara ärlig” eller ”säg vad du faktiskt tycker!” osv. Men när man väl gör det, så blir de upprörda, eller tycker att man är elak eller någon form av dramaqueen.

Nej, man ska ljuga! Testa ärlighet i en allvarlig fråga någon gång. Du får inte vara gömd bakom en dataskärm, helst.

”Nu tycker jag faktiskt att det du sa var väldigt fel!” ” Jag tycker att din sambo behandlar dig illa” ”Jag tycker inte att du var snäll mot din mamma”.

Vänta och se den förvånade minen som sprider sig över mottagarens ansikte. Jag tror att det är väldigt få personer i min omgivning som skulle klara av att ta att jag sa sanningen till dom utan att känna sig illa till mods. Om du upprepar vad du tycker i det mesta för en person framöver kan det hända att den börjar dra sig för att umgås med dig. Det har hänt mig, japp!

Därför är det enklare att ljuga eller att vara tyst. Om man vill ha kvar sina bekanta och vänner, iallafall!

Jag föredrar sanningen, för det mesta. När jag var tillsammans med mitt ex hade jag BEHÖVT höra sanningen om och om igen, från någon annan än mina föräldrar – för det vet väl alla att man inte lyssnar på sina föräldrar?! Ha!

Vilket tar mig till nästa sak.

Enklaste sättet att lösa dispyter med Stortjej nu är helt enkelt att fråga henne:

”Brukar mamma ha rätt?”

End of discussion!

One thought on “Du är inte härlig om du är ärlig.

  1. Jag tror tyvärr att du har rätt, men jag själv föredrar sanningen, kanske dock lite inlindad om det är ett negativt besked…

    Mamma har ALLTID rätt. 😆

    Hemikram ♥

Kommentera

