Jag vet inte vad jag ska säga….

För några dagar sedan fick jag se en video med en liten kinesisk flicka som lämnas att dö efter att hon blivit överkörd. Jag trodde att den skulle vara censurerad. Det var den inte. Följdaktligen fick jag först se en lastbil som kör över flickan för att sedan stanna upp, tveka i fem sekunder och sedan köra över henne igen. Flickan ligger kvar, till synes levande. Det passerar 18 (tror jag) personer utan att hjälpa henne. Sedan kommer det ännu en lastbil och kör över henne. Flickan lever fortfarande, men är uppenbart väldigt skadad. Till slut kommer det förbi en person och plockar upp flickan och ropar efter hjälp.

Jag borde inte ha tittat. Det lärde jag mig för längesedan. Jag borde stängt av efter att jag såg henne bli överkörd först gången, men jag blev så chockad så jag satt fast. Jag kunde inte röra mig. Med uppspärrade ögon satt jag och önskade att jag kunde vrida tillbaka tiden. Att jag på något magiskt sätt kunde hoppa in i videon och ta tag i flickan och rädda henne. Att jag kunde få vrida nacken av de som inte stannade och hjälpte henne och att jag kunde köra över de som körde över henne.

Allt jag kunde se framför mig var att ”det skulle kunna vara mitt barn”. Även om hon inte var det, finns det inget som hade hindrat mig från att hjälpa henne. Att försöka rädda henne.

Jag har läst om flera förklaringar till varför ingen stannade att hjälpa henne. Dels föraren som sa att han var rädd för fängelsestraff. Men även de andra som sa att man inte får hjälpa av olika anledningar (man kan bli stämd, man måste betala för sjukhusvistelsen m.m.). Men ändå. Är världen så genomrutten? Är människor så jävla onda?

Vart fan har empatin tagit vägen? Människorvärdet?

Jag grät efter att jag såg videon och frågade ”varför?” rakt ut. Sambon försökte trösta. Jag var så arg och sorgsen. Varför, varför, varför? Hur kan man vara så jävla OND och KALL?!!!

Nu har jag inte kunnat sova ordentligt på tre dagar på grund av att jag ser videon spelas upp framför mina ögon. Så fort det blir tyst omkring mig så ser jag flickan ligga på marken. Videon är något suddig men det spelar ingen roll. Jag kan ändå SE lidandet. Det enda som hjälper är att läsa tills mina ögon trillar ihop av trötthet.

4 thoughts on “Jag vet inte vad jag ska säga….

  1. Jag vägrar se den.. klarar inte ens av att läsa om det.
    Klarar inte av att tänka att det hänt, hur onda människor är…
    Tänker på det där ordspråket som är något om att det farliga är inte onda människors gärningar utan alla de runt omkring som inte gör något utan bara tittar på..

    • Ja, det är ju verkligen så, just att de bara igonerar henne är det som smärtar mest. Olyckor sker , så är det bara. Men just att sedan gå förbi när det ligger ett litet barn där och har ont och att inte ens flytta henne från vägen…det är bara ren och skär ondska. Kan inte vara något annat. När blev världen så ond?

  2. Var såg du videon? jag vill se den och vi behöver uppmärksamma övervåldet mot barn och likgiltigheten iför flickor i Kina.

    Flickor dödas medvetet nämligen om du inte visste det…

    Hemikram

    • Jag vet att likgiltigheten för flickor finns, men jag hade läst flera rapporter om att det var bättre nu. Men videon vill jag inte leta efter. Försöker glömma den. Men den fanns på msn bland alla videos. Så sök där. För flera år sedan såg jag en liknande video om barnhemmen i Kina. Då fanns det sk ”dödsrum” där ett barn (flicka) stängdes in och ”glömdes bort” tills barnet dog. Ensamt, utan mat, i kyla. Det kunde ta flera dagar. Den videon förföljer mig fortfarande. Det var Oprah som tog upp hur flickor behandlas i Kina. Säkert runt tio år sedan. Jag hade hoppats att situationen skulle ha förbättrats…. 😦

Kommentera

