Döden är inte välkommen här.

Tittar på Greys anatomi. En gammal man står vid sin frus dödsbädd. Hjärtmonitorn visar ett streck och maskinen piper om hjärtstillestånd. Paret har kommit överens om att inte sätta in livsuppehållande åtgärder när någon av dem dör. Men mannen ångrar sig. ”Lämna mig inte” ropar han och börjar med hjärt-och-lungräddning medan läkarna står bredvid och ser på. Jag blir så ledsen när jag ser avsnittet eftersom jag vet att jag en dag kommer att stå och önska att någon inte ska försvinna för mig.

Avsnittet gör att jag påminns om att vi alla ska dö. Jag är inte rädd för att jag själv ska dö. Är jag död så är jag död! Finns det ett liv efter döden, så finns det väl det! Finns det inte så…a ja. Då märker jag inte det ändå, eller hur?

Men tanken på att förlora någon som jag tycker om är hemsk. Under graviditeten oroade jag mig hela tiden över att Lilltjej skulle dö och efteråt var det PSD jag var rädd för. När sambon inte svarar i telefonen får jag genast hemska tankar om att något har hänt. När Engla blev mördad av ett monster blev det så tydligt att Stortjej också kan bli mördad. Jag vill fortfarande inte släppa iväg Stortjej att cykla själv till skolan eftersom jag är rädd att någon galning ska ta henne.

Vad gör man med dessa känslor? Skriver om dom? Låter de finnas där? Hur gör man för att känslorna inte ska hindra en från att leva utan oro?

One thought on “Döden är inte välkommen här.

  1. Första steget att klara av dem är att erkänna dem. Andra steget är att tänka tanken ut och se rädslan i vitögat.

    För det ÄR verkligen en farlig värld.

    Sedan måste man internalisera fridsbönen.

    ”Gud, ge mig ro att acceptera det jag inte kan förändra, kraft att förändra det jag kan och vishet att inse skillnaden mellan de båda”

    Hemikramar

Kommentera

