Om en pojke har röda kläder trillar snoppen av….

Det är ganska intressant att vara inne på shoppingforum. Det kan vara ögonöppnande till och med! Jag har under den senaste veckan, av ren tristess, gått med i fem shoppinggrupper på Facebook. Där diskuterar vi kläder, tipsar, säljer och köper. Det är jättekul, om man bortser från ångesten jag får efter att ännu en gång ha handlat för mycket. Sedan hamnar man självklart i diskussioner om vad som är ok eller inte för pojkar att klä sig i.

Som mamma till två tjejer har jag aldrig behövt ha den diskussionen med mig själv om vad som är ”ok”. Jag försöker att inte tänka i ”kön” utan jag försöker istället se varje barn som en person. Vardagliga diskussioner med min stora tjej kan vara att hon säger att pojkar har svart för det är en pojkfärg. Jag påminner henne om att mamma alltsomoftast klär sig i svart och att mamma är en flicka. Det är svårt att utesluta könet överhuvudtaget eftersom vi ändå är omringade av direktiv av vad som är ”kvinnligt” och ”manligt”. Jag gör så gott jag kan för att öppna upp hennes sinne så hon åtminstone inte begränsar sig.

Men det jag har är vänner som har söner och det är intressant att se hur de väljer att klä sina barn.

En mamma idag t.ex. Hon tyckte att det kändes ”fel” att köpa rött till sin pojke. Jag (samt försäljarna i butiken) sa att pojkar också var jättesnygga i rött. Men nej, det kändes inte ok. ”Kanske lite” men inte en helt tröja eller ens en mössa.

”Näe det är klart att om man klär en pojke i rött eller rosa så trillar ju snoppen av. Tomten är förövrigt väldigt kvinnlig, tycker jag. Han är ju rödklädd?” sa jag skämtsamt.

”Tomten är faktiskt grå från början” sa hon skrattandes.

Jo, det har hon rätt i. Men varför är vissa färger reserverade för pojkar/flickor? Rött är en häftig färg. En varm färg. Blodets och kärlekens färg! Varför skulle den vara reserverad för flickor?

En mamma i ett av forumen klär sin pojke i rosa jacka, lila skor och med jämna mellanrum i klänning. Första gången jag såg bild på barnet trodde jag automatiskt att det var en tjej. Nej, ingen tjej. Men mamman älskade färg, särskilt rosa. Varför då inte köpa en rosa jacka (utöver att rosa jackor är jäkligt opraktiska när man ska leka då smutsen syns på en gång)?

Många människor blir förargade när föräldrar väljer att inte göra åtskillnad på sina barn vad gäller kläder och kallar det för genusexperiment. De pekar på att barnen kommer att bli retade, bli behandlade fel. Vissa, riktigt korkade, människor menar till och med att barnen (och med barn menas nästan alltid pojkar) kommer att bli homosexuella.

Eftersom homosexualitet sitter i kläderna? Som sagt, vissa är riktigt korkade.

Jag skulle vilja säga att det inte är föräldrarna som klär sina barn i fina färger som är problemet. Det är de som envisas med att dela in människor i fack och som behandlar ”avvikande” personer nedvärderande som är problemet. Om alla bara skulle vara lite snällare mot varandra skulle vi slippa en stor del av världens problem.

3 thoughts on “Om en pojke har röda kläder trillar snoppen av….

  1. Rött tyckte jag var en ganska könsneutral färg -tlls jag gick till BVC med skrutt i en vit och rödrandig sparkdräkt… minst 5 andra föräldrar trodde det var en tjej, plus barnmorskan…
    Först nu har jag börjat ha röda kläder till honom igen – Blixten McQeen och Bilarkläder är tydligen ok för killar ; ) Men jag tänker efter varje gång jag ska köpa nytt till honom om det är en ”Ok” röd färg.. Helt sjukt!!

    Sen om skrutt blir homosexuell eller inte återstår att se.. ; )

    • Vet inte hur många gånger jag har fått höra hur söt min pojke är. Enda problemet….jag har inte en pojke. Men jag bryr mig inte. Sambon har ju gärna på sig rött, han är ju skitsnygg i rött. Klart att det är en neutral färg. Det handlar ju helt enkelt om att vänja sig. Varför bryr du dig om vilket kön främlingar tror att du har på ditt barn? Jag menar seriöst, varför?
      När jag skulle åka hem från BB var Stortjej klädd i blått och återigen ”ååååh vilken söt pojke”. Jag har aldrig sett de kvinnorna igen och egentligen är de väl de som är puckade som inte säger ”åh vilket sött barn”. Eller hur?

Kommentera

