Pojkar och bilar.

Kollar på statusinlägg från en kompis. Hennes son har fått bilar att leka med. Söte lillpojken älskar bilar sedan länge.

Jag undrar om han gör det eftersom han är pojke, och därmed har fått lära sig att tycka om bilar eller om han faktiskt gillar bilar för att de är bilar?

Bilar är ju tuffa, de låter och svishar och grejar och har sig.

Jag undrar hur hans föräldrar skulle reagera om han fick en docka i julklapp?

Även om dockan svishar och låter och grejar och har sig?

Mmm, det är sånt jag funderar på ibland :).

13 thoughts on “Pojkar och bilar.

  1. om det mot förmodan ; ) skulle vara min bil-älskande son du syftar på.. så har jag funderat på samma sak många många gånger!! Han ägde en, högst två bilar under sitt första år. i övrigt hade han nog mest gosedjur . Men ändå så har han alltid valt bilar – och jag har rannsakat mig själv många gånger över detta ; )

    sen leker han gärna med dockor och dockvagnar med men vi har inte köpt något sånt till honom. Men han vill gärna ha det i julklapp *blink Blink * ; )

    slog mig just att det vi faktiskt inte köpt någon docka – är det för att han aldrig varit intresserad eller är det för att han är kille? Intressant!
    Hur som helt är han verkligen bil-galen trots min medvetna/omedvetna uppfostran.. Verkligen intressant tanke vännen!! =)

    • Det var din sötpojk jag tänkte på. Jag lägger ingen värdering i det. Utan det bara slog mig att när jag tänker på presenter till sötnosen, så är det aldrig en docka som kommer upp utan det är liksom SJÄLVKLART att han ska ha en bil. Eller ett pussel med en bil (vilket vi har hemma till honom förresten), eller något annat som rullar. Men jag funderar på det eftersom jag har två tjejer och ingen av dom äger bilar. Stortjej har ALDRIG varit intresserad av bilar längre än kanske en dag. Sedan har hon alltid återvänt till dockorna som är i olika former och färger. Nu är det lego som är passionen, men där är det också bara ”tjejlego” hon vill leka med helst. Jag blev lite förvånad när hon faktiskt byggde ett polishus av lego igår.
      Jag undrar mest hur mycket som är medvetet och omedvetet hos en själv när det gäller genustänk gentemot barnen. 🙂

      • ja jag är jättefacinerad av detta! Har funderat och tänkt väldigt mycket, just eftersom jag varit ”själv” med skrutt och verkligen inte uppmuntrat bilar eller andra ”killgrejer” men ändå har han alltid valt det framför allt annat. Varför?
        Vissta kan han leka med tjejerna på dagis eller välja ”tjejsaker” när vi är på lekställen – men det är roligt nån minut och sedan är det bara bilar som gäller. Försöker visa honom dockor när vi är och handlar men han pratar bara om sina bilar och traktorer..
        Intressant att det är samma sak hos din tjej.
        Vi borde byta leksaker och se vad som hände? , )

  2. Det vore ju faktiskt intressant. Nu är det ju lite väl mycket ålderskillnad på dom så jag tror min tjej hade ratat Skrutts leksaker ändå. Ibland blir hon lite svartis på Lilltjej och vill ha vad HON har men det går över relativt fort. Men skrutt kan gärna få låna en eller två My little pony? Har sparat de till Lilltjej men vore ju kul att se om Skrutt gillar dom kanske?

    • ja han (jag..) vill gärna låna! =D vore roligt att se ; )

      Ha ha.. Ja hon skulle nog inte gilla hans saker ; ) Men om ett-två år kankse han o Lilltjej kan bytlåna =P
      Vilka experiments-planer vi smider för våra små ; )

  3. Jag funderar också ganska mycket på sånt här…

    Jag är nog just nu av uppfattningen att det är en biologisk skillnad mellan könen, som kan förstärkas eller förträngas… och att vi mammor styr mycket över vilket av dessa två val som sker…

    Hemikram

    • Jag är nog också inne på ett sådant spår lite. För vad jag vet så har varken jag eller någon kvinna jag känner någonsin varit att de BARA lekt med traditionellt manliga grejer. Inte för att vi inte fått leksakerna utan för att de aldrig varit intressanta. Som tonåring däremot så hängde jag helst med grabbarna. Jag ska dela din länk ang Borrelia på FB.
      Kramis

  4. Mitt största intresse när jag var 5 år var att sitta med pappa i motorn på bilen och skruva. Jag kunde tydligen namen på alla motordelarna och älskade att skruva och pilla.. ; ) Minns dock inte av det nu tyvärr ; ) Vet inte vad jag vill ha sagt med det egentligen – mer än att man leker med det man tycker är intressant när man är liten oavsett vad som är ansett manligt o kvinnligt =)

  5. Jo visst, men frågan är om du blev intresserad av det pga hur dina föräldrar la fram det för dig så det skulle bli intressant eller om du blev intresserad för att bilar var roliga? Om du bara köper hem en docka och leker med din son med den kanske han blir mer intresserad än om du bara låter honom få det han pekar på?

  6. Jag har 4 (!) pojkar mellan 0 och 9 år.. De har fått dockvagnar, dockor (pojk och flick) men det blir bara rally av alltihopa.
    Det enda de lekt med som kan uppfattas ”flickigt” är nog leksaks köket..
    I övrigt är det bilar, pokémons och andra ”fantasivärlds” saker som gäller. Har ändå verkligen försökt tänka på att erbjuda lekar från båda genusperspektiven. Men det blir som sagt rally av dockleken… 😉
    Och för tre åringen är det verkligen BARA bilar som går hem!

    • Som förälder idag får man nog slåss mot en hel omvärld som berättar för barnen hur de ska se ut, bete sig och vad de ska tycka om. Det finns säker några biologiska saker som gör att vi väljer diverse saker i slutändan. Egentligen handlar det väl mest om att man ska låta barnen känna att de har valmöjligheter! 🙂 Såg någon tråd på familjeliv om, om man skulle låta sin flicka klä sig som en prinsessa till ett kalas?. Jag kände bara: ”varför inte?”. Man jobbar ju inte FÖR genus genom att förbjuda något? Det handlar ju ändå om en avvägning.

Kommentera

