”Han” ”han” ”han” är egentligen en ”hon”.

Det har hänt många, MÅNGA gånger, att folk tror att min lilla tjej är en kille. Med min stora tjej, var det aldrig tal om att hon var något annat än en tjej, hon var konstant klädd ”flickigt”. Men med Lilltjej så har jag dragit mig mer åt färgglatt unisex.

Men är det verkligen unisex om folk tror att hon är en kille? Eller är det så att det är någon form av norm som styr, att män går före? Att folk på något sätt antar att det är en kille bara för att killar anses ”bättre” på något sätt?

Har fått höra ”åh, vilken söt kille” flera gånger. Jag undrar om de skulle tycka att hon var söt även om de såg att hon var tjej, eller blir de låååånga ögonfransarna och de stora blå EXTRA söta när de tror att hon är kille? För att det på något sätt inte FÖRVÄNTAS att en kille ska ha långa fina ögonfransar?

Jag rättar inte ens folk längre. Det är liksom inte relevant. Men någonstans inom mig så hade jag nog ändå velat att folk sa ”åh, vilket sött/fint barn” istället. Det hänger väl mest ihop med de föreställningarna som jag tror folk har om kön. Jag vill inte att min lilla tjej blir annorlunda behandlad bara för att hon är flicka.

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om min väninna som inte ville klä sin pojke i rött, eftersom hon tyckte att rött var en tjejfärg. Jag kan säga att jag nu har testat den teorin. En rödvitrandig mössa på lilltjej och en brun duffel och hon är automatiskt en kille. Tills folk ser de rosa mockasinerna.

Det är sällan Lilltjej ser ut som nere på bilden. Det är inte del av något genusexperiment, det är mest för att jag tyckte att kjolar var ganska opraktiska när hon bara låg ner mest hela tiden.Tröja o strumpbyxor Lindex, kjol Nova Star. Bebis MIN!

 

4 thoughts on “”Han” ”han” ”han” är egentligen en ”hon”.

  1. Tråkigt att rött mer och mer anses vara tjejfärg. För det är en otroligt vacker färg som passar både killar och tjejer liksom män och kvinnor. Har aldrig förstått varför vi klassar färger som kill resp tjejfärger. Hoppas en dag att alla kan gå i hela regnbågens färger såsom rött, lila, turkos och rosa!

Kommentera

