”Negro, negrito, negrita” är lika mycket rasism som en pepparkaka.

D.v.s. inte alls. Apropå den HÄR händelsen.

Ordet ”negro” för mig är ett tilltalsord som jag har växt upp med. Det betyder kort och gott ”svart”. Det är inte nedsättande någonstans. Det är som att säga ”blanco” d.v.s. ”vit”.

Själv har jag kärleksfullt blivit kallad för ”negrita” d.v.s. ”lilla svarta” av släktingar. Min pappa säger ”negra” till min mamma. Vår hudfärg? Vit – eller tja…..vitgul kanske, om vi nu ska vara specifika :).

Därför blir jag så TRÖTT när jag läser om att Suarez blir dömd för att ha frågat sin motspelare vad det var med honom och kallat honom för ”negro”. RASISM, ropas det.

Grejen är den att det är ju inte rasism. Kanske Suarez borde tänkt till en extra gång och tänkt att han var i de lättkränktas land? Kanske han borde ha funderat på om han skulle använda sig av ett ord vars betydelse kan missförstås för den som VILL missförstå för att det passar den?

I diskussionen efter artikeln hoppar givetvis en massa folk in och hävdar rasism utan att tänka ett steg längre. De drar sig med ord som ”nigger” ”neger” osv som inte ens går att jämföra. Det är KLART att man kan använda ordet ”negro” nedsättande om man sätter ”jävla” framför. Precis som ordet ”kvinna” eller ”pepparkaka”. JÄVLA PEPPARKAKA. Men utan ”jävla” framför, är ordet neutralt.

En kille som lägger sig i diskussionen på Aftonbladet lägger fram det så här:

”Nej, man använder utseende som tilltalsord. Om du kikar på det uruguayanska landslaget har vi:

Palito (Pinnen) Pereira (Alvaro)
Ruso (Ryssen) Perez
Flaco (Smale) Gonzalez
Cebolla (Löken) Rodriguez
Mono (Apan) Pereira (Maxi)
Negro (Svarte) Arevalo Rios

för att nämna några…”

Det tycker jag ungefär summerar det hela. En sista grej bara, som varken engelsk eller svensk media rapporterat. Evra kallade Suarez för ”sudaca” och DET – mina vänner – ÄR som att säga ”JÄVLA SYDAMERIKAN”.

Vem är rasisten?

2 thoughts on “”Negro, negrito, negrita” är lika mycket rasism som en pepparkaka.

  1. Det spelar ingen roll vad han sa och vad det betydde, det är hur Evra uppfattade det som betydde något. Sen finns det inga som helst bevis på att Evra kallade Suarez för sudaca, tycker du ska läsa igenom FA:s 150 sidors utredning innan du skriver ett så här korkat blogginlägg, det får dig bara att framstå som en idiot.

    • Att skriva såsom du gör mot mig i din kommentar – nedsättande och kränkande. Du tycker inte att det är idioti? Har du tänkt på hur det känns för mig att få det kastat i mitt ansikte att mitt inlägg är korkat och att jag framstår som en idiot? Du känner inte mig. Du har ingen aning om vem jag är. Men jag är aldrig så kränkande mot någon såsom du svarade mot mig nu. Är du så mot alla människor? Är du så elak? Jag blir så ledsen över att det finns sådana människor som du, som medvetet mobbar andra pga en åsikt och en tolkning. Tycker du inte om vad jag skriver så kan du visa det och skriva det på så många andra sätt än att kalla mig korkad och idiot. Tänk om någon skulle skriva såhär mot din mamma, eller syster, bror eller pappa?

      Fyfan.

Kommentera

