Kreativiteten frodas när man är uttråkad.

Jag brukar kolla Project Runway och säga ”oooooh…..aaaaah” varje gång jag ser en ny kreation. Varje vecka ska de på två dagar fixa något nytt. De får en halvtimme på sig att rita något och så……SKAPA.

Varje avsnitt så är det en eller två som håller på och bryter ihop. Vissa slängs ut och vissa klarar sig. Eller som Heidi Klum brukar säga: ”In fashion, one day you´re in, and the next day , you´re OUFT”.

Jo, hon säger faktiskt ”OUFT”. Tysk dialekt är rolig.

I vilket fall.

Kusinerna fick sina julklappar som bestod av filtar med matchande luva och scarf. Jag bloggade om Lilltjejs röda version som man kan skåda HÄR. Men sen då?

Jo – sedan fortsätter samarbetet med sömmerskan bakom Makrill. Jag är uttråkad, jag älskar att shoppa barnkläder, jag tycker om unika kläder. Resultatet blir att jag vänder mig till någon som kan sy upp vad jag vill ha. Det är dock svårt att förklara vad jag vill ha och det är lätt att missförstå eller feltolka ord. Vad som är ”romantik” för dig kan vara något helt annat för mig.

Så jag snodde Stortjejs julklapp som hon glömt hemma. Hon fick en Top Model teckningsbok där hon kunde skissa upp kläder på befintliga modeller.

En ganska fjantig grej, tyckte jag först.

Kul för småbarn, var min andra tanke. När jag testat en gång var jag fast. Stortjej fick slita boken ur händerna på mig och påpeka att den var hennes :).

Men idag har jag suttit med den och skissat och skissat. Jag ville ha en romantisk tunika/klänning i omlott OCH med huva. Gärna lite Odd Molly-stil. Odd Molly är tyvärr apdyrt och skulle säkert ändå inte kunna ge mig det jag vill ha.

Första teckningen blev såhär, och nu får ni tänka att jag inte skapat på en evighet. Jag är lite ringrostig och ganska blyg inför att visa mina ”alster”, men poängen är att visa att detta ska bli något, resultatet kan man förhoppningsvis visa upp om några veckor när kläderna är fardigsydda:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De randiga leggingsen kommer ur min kärlek till Lindex leggings som tyvärr bara görs till storlek 86. Tyvärr verkar de vara slut i 86 och helst av allt vill jag ha ett par som ska hålla till 92, alltså behöver jag få de uppsydda. Detta var första skissen som förklarade vad jag ville ha.


Sedan kom dessa två, där jag dels testade andra färger men också alternativa fickor och knäppningar. Efter att ha diskuterat fram och tillbaka med Ingrid – tjejen bakom Makrill – så kom jag fram till denna:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det enda som inte är klart är färgerna till de extralånga muddarna som ska sitta på tunika och på leggingsen för att förlänga användningstiden, jag tänker att antingen blir det rosa eller kanske turkost? Marinblå omlott-tunika med rödrosa foder samt matchande ficka. Jag skulle gärna vilja ha en matchande hjärt-applikation på ena armen samt ett hjärta på ryggen på tunikan. Tanken är att den ska kunna användas självt under vår och sedan om en liten koftklänning på sommarkvällarna. De vita grejerna på tunikan är spets, men den kommer nog också ha färg. Jag har gett Ingrid lite fria händer på detta, så vi får se vad hon hittar på 🙂

Jag tycker det ska bli HUR SPÄNNANDE SOM HELST att se resultatet av denna lilla teckning :).

Jag tycker även det var hur roligt som helst att rita.

4 thoughts on “Kreativiteten frodas när man är uttråkad.

  1. Pingback: Jag dog av lycka nyss. « glamouramamama

  2. Pingback: En söt huvklänning på en söt tjej – jag är nöjd! :) « glamouramamama

Kommentera

