Det var blod överallt! Om första gången….

Jag minns att jag satt och läste någon tjejtidning som behandlade ämnet mens. Jag var väl 14 år och hade haft mens i 3 år. Lyckost som jag är började jag blöda när jag var 11år. YEY, va kul.

Inte.

Det som fick mig att skratta högt var en mening i tidningen där det stod:

”Man förlorar faktiskt inte så mycket blod under en mensperiod, bara ca 1 matsked!”

HAHAHAHAHA skrattade jag bittert!

Första mensen jag fick var en skräckupplevelse. Jag hade klätt mig och skulle iväg för att sova hos min kusin. Helt plötsligt känner jag…..något. Något konstigt. Som rinner. Jag tittar ner och känner att något glider….ur mig….BLOD! Jag får panik. VAFANVARDETTA!???

Jag blev helt övertygad om att jag höll på att dö. Jag höll på att förblöda ur något inre sår. Det rann klumpar av blod nerför mina ben. Jag skrek, panikartat, efter mamma.

Vi återvänder alla dit vid rädsla – till mamma. Hon fattade direkt och lugnade ner mig.

Efter det blödde jag varje månad i 7 dagar. Hade jag tur i 5. Hade jag otur – i 10. Ibland två gånger i månaden, bara för att det skulle vara extra spännande. Ganska ofta kände jag mig som ett missfoster som blödde så mycket. I tampongreklamen var kvinnan så fräsch och vacker. Jag hade ont och sov med dubbla bindor för att inte fläcka ner allting. Sedan den hemska rädslan att drabbas av tampongsjukan (som rä rejält överdriven, har jag insett på senare år) som man sprang omkring med!!

Jag har aldrig vant mig vid mensen. Varje gång den kommer svär jag lite. Jag vet att den är ett friskhetstecken och jag vet att det är kroppens sätt att rensa ur o.s.v. men det är kladdigt, det luktar illa, det fläckar, det känns ofräscht. Dagarna innan mår jag piss och är på dåligt humör.

Det är nog det bästa med graviditet, utöver bebisen. Att slippa mensen i flera månader.

Jag har berättat för Stortjej om mens. Hon vet att hon kommer att blöda i framtiden och att det inte är farligt. Jag vill inte att hon får en skräckupplevelse första gången hon får mens. Det finns en viss risk att hon får mens tidigt, men nu är hon iallafall införstådd med vad det innebär.

Nu när jag läser om mens så blir jag informerad om att det är normal att blöda upp till 1dl!! Låter mer rimligt. Inte kul, men rimligt!! Då känner man sig inte som ett missfoster längre…..

7 thoughts on “Det var blod överallt! Om första gången….

    • Finns det någon som firar mens? Vet att många tycker att det är något att fira då man blivit ”kvinna”. Jag hade då gärna väntat med att bli kvinna tills jag var 18 eller något istället… 😛

  1. Usch. Hatar mens och kommer alltid hata mens. Det spelar ingen roll att det är ett friskhetstecken, jag kan inte förmå mig själv att tycka om det eller vara stolt över det. Började blöda när jag var 10 och hade hysterisk mensvärk, exakt hur hysterisk den var insåg jag under Sigrids förlossning då det bara var de 1-2 sista timmarna som slog mensvärken smärtmässigt. Tack och lov har det växt bort åtminstone, nu har jag ”bara” pms från helvetet.

    • Åh fyfan. Nej, jag hade pinvärkar under min första förlossning och de kan inte jämföras med mensvärken, det var mycket mycket mycket värre. Men visst har man legat och kvidit av smärta under mens. 10år!!! Åh hjälp.

      • Det mest ”spännande” är ju hur dessa ”kvinnoproblem” inte tas på allvar. Det är ”naturligt” så då får man fan bita ihop och lida oavsett hur ont man har eller hur uppfuckat det hela är. Jag hade rejäll tur att träffa en läkare som faktiskt lyssnade när jag sa att värktabletter inte hjälpte ett skit och istället hjälpte mig att få en TENS-apparat.

  2. Det finns nog inte många kvinnor som välsignar mensen som sådan…

    När man har endo eller adenomyom blir det ännu värre för då har man ont hela tiden och inte bara när man blöder…

    Då är det också graviditet som räddar en…

    Hemitröstkram ♥

    • Fick veta att jag troligtvis hade PCOS när jag var 15 år. Läkaren sa att det skulle bli bättre när jag blev gravid. Vilket det blev. Mensdagarna minskade från 7 till 3. Men nu efter denna graviditet har det blivit 7 igen. Man kanske skulle satsa på en unge till. Har jag tur kanske mensen försvinner helt? 😛

Kommentera

