Om någon sa ”hen” till mitt barn skulle jag bli skitarg!!

Det är en mamma i ett forum som utbrister det. Jag skriver inget tillbaka eftersom det inte känns lönt att undra ”varför” när klockan är 23:10. Dags att sova, egentligen. Men tänkte sätta mig på träningscykeln en runda till ett avsnitt av Doctor Who – bästa serien någonsin :).

Men jag tänkte dela med mig av det jag skrev i inlägget som började med frågan: ”Ni som har pojkar, skulle ni låta de klä sig i klänning?”. Jag har hoppat de andras kommentarer eftersom ingen svarade på mina inlägg.

…….Jag har inte pojke, men om han ville så ja. Men skulle inte aktivt leta klänningar till honom. skulle låta honom gå runt både tjej och pojksidan och hittade han något han gillade på tjejsidan så skulle han få det om han ville och jag inte tyckte det var gräsligt. finns mycket för tjejer som jag inte tar på mina tjejer heller haha 🙂 eller jag kanske inte får svara eftersom jag bara har tjejer…:P oops, kunde inte låta bli 😉

…..De kanske gillar klänningar, jag vet inte. Jag bryr mig om om hur andra klär sina barn så länge det inte är sexuella kläder eller opassande pga vädret.

……Men grejen är den, tjejer, att för X antal år sedan sa man samma sak om att tjejer klädde sig i byxor – det var opassande, kvinnor är kvinnor osv…… vad hände, vi drog på oss byxor och livet gick vidare utan att krig skedde för den sakens skull.

……Jag gissar att barnen (pojkarna) som kläs i klänning ändå kommer att välja ”pojkkläder” när de blir större då de kommer att möta människor som kommer reagera negativt och de kommer att anpassa sig för att inte hamna utanför. Så jag tycker inte att det är en big deal i slutändan. Det är bara kläder… ‎

…….”Hen” är ju egentligen inte där för att ersätta ”tjej” el ”kille” det är där för att de som inte känner att de har en könstillhörighet ska känna sig kränkta samt för att inte skapa förutfattade meningar för ett barn, baserat på kön. Mig gör det ingenting att de kallar mitt barn för ”flicka”, ”pojke” eller ”hen”.

 

Jag får som sagt inga svar på mina inlägg och jag kan inte låta bli att undra om det är för att det faktiskt inte finns några vettiga svar som inte låter fördomsfulla och inskränkta. För det är ju egentligen ganska inskränkt att tvinga på en annan människa sin syn på vad som är pojke och flicka. Att kränka ett barn är väldigt lätt. Till dessa föräldrar som utbrister att det blir ”skitarga” om någon kallar deras barn för ”hen” skulle jag vilja fråga ”varför?”. ”Vad är problemet? Tar barnet skada eller lär sig barnet ett nytt ord som den kan kalla sina vänner som inte känner sig som varken ”pojke” eller ”flicka”. ”Vad är det som är SÅ fruktansvärt med att ett barn får leka och utvecklas utan att någon påtvingar den en roll utifrån sitt kön?”.

Jag undrar så, men får inget svar :(.

2 thoughts on “Om någon sa ”hen” till mitt barn skulle jag bli skitarg!!

  1. Min bästa vän är man.. Vi har varit ”bästisar” sen vi var små.. Det var helt ok när jag ville vara cowboy eller ha svarta byxor ( som var ovanligt då för flickor) .. Men jisses vilket liv det blev när han ville ha klänning!
    Det hela slutade med att hans farmor gav honom ett nattlinne..
    Och om det var rädslan att han alltid skulle vilja ha klänning som orsakade reaktionerna så kan jag tala om att han inte har klänning längre.. Tror jag 😉.
    Mina pojkar har aldrig frågat efter det, däremot har de haft nagellack..på både fingrar och tår!

    • Idén är väl mer att man inte ska FÖRBJUDA om det kommer upp. Man behöver ju inte tvinga på en pojke klänning (eller en tjej döskallekläder för den delen) men om han frågar så tycker jag att det ska vara helt ok att få testa. klart det är roligast med glitter och glamour och mamma är ju alltid vackrast i världen när man är ett litet barn, klart man vill testa det hon har. Tids nog tvingas vi alla in i konformerande klädsel 😛
      Stackars din kompis 😦

Kommentera

