När man tappar modet en stund…..

Hade tre intervjuer inbokade. En avklarad.

Telefonen ringer på morgonen:

(Kvinna, glättigt)

”HEJ! Ja, jag har ju läst ditt CV och ser ju att du saknar ju It-kompetens?”

– Eh, ja, det trodde jag var underförstått, det meddelade jag ju Joakim?

”Ja, alltså, det visste ju inte jag och nu är det så att vi anställer ju bara personer som har en bakgrund inom It och du….du har ju ingenting sådant. Jag tror du helt enkelt saknar kompetens för detta. Hade du haft erfarenhet inom projektledning så hade vi ju kunnat prata vidare men nu har du ju….ingenting. Alltså, jag kan gärna träffa dig, men det känns som att det skulle vara ett slöseri av både din och min tid för vi kan inte erbjuda dig något. Men det får du bestämma, självklart!”

( Vid det här laget så har jag förstått att denna kvinna inte vill slösa sin tid på mig och försöker slingra sig ur det genom att ge mig chansen att dra mig ur, så ansvaret inte ska behöva ligga på henne. Det ska inte vara hon som har sagt ”nej”, det ska vara jag. Jag tänker inte ge henne nöjet.)

– Ja, fast jag träffar gärna nytt folk i branschen, jag tycker det är bra att knyta kontakter. Men känner du att du inte har tid till att träffa mig och att det är lönlöst att ens få ett ansikte på mig så får du helt enkelt avgöra vad som blir bäst.

(Kvinnan blir uppenbart frustrerad)

”Ja, men alltså, det……det är nog bättre….ja alltså jag känner nog att det är bättre att du kanske träffar Joakim istället….för här har vi inga tjänster….”

(Hon andas ut, lättad över att ha hittat en lösning genom att lämpa över ansvaret av att säga nej till någon annan.)

(Jag, trött och ledsen)

– Ja, men då gör vi så. Kontakta du Joakim och meddela honom att jag gärna träffar honom. Tack ändå. Ha det gott. Hej då.

”Jag gör så, tack och hej!”

Jag gråter en skvätt. Ringer sambon. Förklarar. Han säger det bästa han kan säga:

”Hon är ju dum i huvudet om hon tänker så. Klart du har kompetens, du saknar erfarenhet bara. Du kommer att bli en skitbra projektledare!”

”Men..jag…känner…mig…så kass….” (hulkar jag fram)

”Men det är du inte, strunta i henne, hon har ingen koll, hon hade säkert inte tid och tyckte bara att hon kunde slänga dig åt sidan. Det ordnar sig!”

 

Det gör det ju, jag vet. Det var bara en motgång och jag räknade med att få många ”nej”. Många fler ”nej” än ”ja”. Kanske ETT ”ja”. Men det är tufft att få ett entusiastiskt ”JA” först för att sedan två dagar senare bli sänkt med att ”du har ju….INGENTING”.

Jag ska berätta något för dig, kära anonyma kvinna:

Jag är JÄVLIGT BRA på JÄVLIGT MYCKET. Måhända att jag inte passar in i din mall av vad en PERFEKT projektledare ska vara. Men jag kommer att bli en skitbra projektledare.

Jag kommer att kämpa, med näbbar och klor och HJÄRTA för att nå dit jag ska. 

Så.

Det.

Så.

 

 

 

4 thoughts on “När man tappar modet en stund…..

    • Det som är intressant är att den mannen jag träffade i den första intervjun sa att jag inte ens behövde det, det var bra att ha, men inte nödvändigt. Alltså känns det mest som att hon inte ville lägga ner tid. Men han hade mångårig erfarenhet och det hade nog inte hon, gissar jag. Men är det det som krävs för att ta mig dit jag vill så får jag väl studera helt enkelt. Igen. Dubbelkompetens kommer det att bli då 😛

  1. men vilken idiot! det ser de väl på CV:t vad du har gjort och behöver inte ringa och vara sådär otrevlig. som din otroligt smarta sambo sa: du har kompetens men inte erfarenhet! bra att du stod på dig och den där joakim är nog bra mycket trevligare. oavsett vad så är det ju också en erfarenhet att gå på intervju och bra att öva på det 🙂

    • Jo, men med henne så fick jag ju inte ens komma på intervju. Men ÄH. Vad är det man säger:
      If you fall, just dust yourself off and try again!

      Typ. Det är vad jag kommer att göra. Vem vet, kanske jag en dag träffar henne igen, i en helt annan situation och DÅ blir det intressant. Kanske är det jag som tackar nej till henne då? 🙂

Kommentera

