Vi drar vidare och skaffar oss en PRINCEII!

Jag har läst SCRUM, KANBAN och XP. Nu vidare till PrinceII. Det kommer att bli intressant. Jag gillar Scrum och Kanban mest för att det är agila verktyg, det är att arbeta i ett flöde som man kan anpassa efter gruppen.

Prince ska tydligen vara trögare på det sättet, ha mer regler och inte tillåta så mycket avstamp. Som det ser ut nu så börjar jag längta efter att studera igen! Jag som trodde att jag aldrig skulle gå tillbaka till universitetet!

Om jag ångrar något så är det att jag studerade i 3,5 år på universitetet och drog  på mig studieskulder på 180 000kr för att komma ut i ett låglöneyrke. Eller tja, medellön med kass lönestege, för att vara mer exakt.

Fast egentligen ångrar jag väl att jag inte tog reda på mer innan jag studerade till socionom. Hade jag vetat DÅ vad jag vet NU så hade jag kanske läst lite annorlunda, minskat min studieskuld och kommit ut i arbete tidigare.

Men det är väl så mycket man önskar man hade gjort annorlunda. Inte skaffat barn med fel person, inte gåttöver gatan vid fel tillfälle, inte ätit den maten då.

Gjort är gjort, det är bara att gå vidare.

Sambon säger att det är bara att fortsätta kämpa. Frågan är hur länge man ska kämpa? Innan tänkte jag att jag ger det ett år. Men jag börjar se ett mönster i de samtal jag haft med de som jag ska söka jobb hos. Det är att jag saknar erfarenhet. De vill ha en kurs på papper som visar vad jag kan. Jag funderar på om jag borde skaffa mig det? För om jag inte gör något så har ett år gått och det enda som har hänt är att jag blivit ett år äldre och vunnit ännu ett år som socialsekreterare, vilket ändå inte är något att visa upp inom IT-branschen.

Imorgon blir det läsning av Prince. Vi får se om mina drömmar slår in efter att jag suttit med min Prince ett tag? 😉

2 thoughts on “Vi drar vidare och skaffar oss en PRINCEII!

    • Så otroligt mycket. Att bli socionom inte ger en högre lön. Att det är bra att välja karriär tidigt. Att man inte ska må dåligt över så mycket saker för det mesta löser sig. Att jag inte är ful. Att jag är starkare och smartare än vad jag trodde då. Att jag förtjänar så mycket bra saker. Typ…. 🙂

Kommentera

