Idag har jag lekt intellektuell, feministisk prinsessa!

Nja, inte egentligen. Jag är väl alltid feminist. Ibland något orakad, till och med, men för det mesta slät, haha.

Men jag var och provade min brudklänning med underkjol idag och det var en sån skillnad!

Jag insåg även att man behöver väldigt lite syre för att överleva.

Korsetten under klänningen gjorde inte så mycket egentligen då klänningen i sig har en ingbyggd korsett men den gav väl lite illusion av en midja. Jag hade inte ens ätit frukost innan jag drog till brudbutiken och jag vet inte om det hjälpte. Jag insåg att ja, de där tre kg jag vill gå ner vore bra att gå ner….dock inte nödvändiga.

Jag köpte även skor. Det blev ett par svarta söta bekväma grejer med en nätt klack.

SVART till BRÖLLOP??????

Ja, men både jag och sambon insåg att skorna kommer inte synas. Jag skulle lika gärna kunna ha platådojor under med stora glittriga gröna paljetter som dekoration på klacken och de skulle ändå inte synas och VITA skor är liksom inget alternativ, de blir skitiga på en gång. Sedan insåg jag att smyckena jag tänkt ha blev lite ”too much”. Sambon tyckte det var fint ”men jag har ingen smak, heller” sa han i nästa mening så då sket det sig :P.

Men klänningen är inlämnad nu. Urringningen ska ner någon cm. 350kr kostar det att sy dit några stygn hos en professionell sömmerska. HU SÅ BILLIGT – inte.

Men om JAG gör det så är risken att det blir värre och fulare så bättre att betala lite och få det gjort ordentligt iom att jag inte känner en jävel som kan åta sig uppdraget.

När jag tänker efter så finns det inte någon som kan hjälpa till med NÅGOT sånt där som alla andra brudar brukar få hjälp med.

När jag läser hur folk gör för att spara pengar inför bröllopet så är det alltid

”Ja, min syster/kusin/buksvåger/mamma/vän är frisör/sömmerska/DJ så de ska göra mitt hår/smink/sy klänning.”

JAHA, men då är det väl inte så jävla konstigt???? I vilket fall. Det var kul att få leka brud ett tag. Jag testade slöja men oskuldsfullheten i slöjan passade inte riktigt urringningen i klänningen. Dessutom kändes det hela väldigt prinsessbakelse till slut.

Så till den feministiska delen. Jag läste lite feministbloggar och roade mig åt en Facebook-sida som skapats i syfte att uppmärksamma att kvinnor objektifieras. Ett tydligt exempel är Melodifestivalen där kvinnors kroppar och utseende kommenteras samtidigt som killars show får kommentarer om ljussättning, show osv. I Facebook gruppen kan man skriva om mäns utseende – på ett snällt sätt eller på sådant sätt som man/media skriver om kvinnor. Det slog mig att även jag kommenterar kvinnors utseende ganska ofta. Fast jag kommenterar iof mäns utseende också. Jag diskriminerar inte så att säga.

Jag finner det lite intressant ändå, om man nu ska dra en paralell till djurvärlden, att människan är det djur där hanarna piffar upp sig minst. Kollar man på fåglar så har hanarna praktfulla fjädrar och coola näbbar osv medan honorna är små trista och grå. Hos oss människor är det tvärtom.

Ett enkelt exempel är när man är ute på nattklubb. Alla kvinnor är så SNYGGA, medan killarna delas in i två läger. De som går i kostym och rutigskjorta/jeans- killen. Trist är det i varje fall.

Så till den intellektuella delen. Jag ska börja plugga!! På distans. Det ska bli kul.

 

Kommentera

