Varför är hennes kropp relevant i sammanhanget?

Blondinbella lägger upp tre bilder från sin härliga semester.

En råkar vara en bikinibild.

Genast haglar kommentarerna in, både positiva och negativa. Om hennes kropp.

De positiva:

”Du är så modig/en förebild/tuff som står upp för hur kvinnor SKA se ut. Med former/kurvor/inga bengetter!”

”Du är ju inte TJOCK , du är fin!!”

De negativa konstaterar bara att Blondinbella väger för mycket och behöver gå ner i vikt.

Mina frågor är: Varför är hennes utseende relevant för bilden ifråga? Varför är kvinnors kropp alltid i fokus? Varför bedöms kvinnor utefter skönhet och män utefter prestation? Varför kan man inte vara tjock OCH fin?

Varför åldras män som fint vin medans kvinnor bara åldras?

Varför ska kvinnor ha smink som får oss att se ut som ”naturliga skönheter” när det ”naturliga” blir dolt under sminket? Vore det inte enklare att bara ta bort sminket och acceptera att vi ser ut som vi gör? Att det där glåmiga ansiktet faktiskt inte är glåmigt utan SÅ MAN SER UT? Män ser ju trötta ut för jämnan men jag ser ingen reklam som säger åt de att sminka sig så de ser naturliga ut, för mäns naturliga tillstånd är att inte ha smink!

Jag brukar alltid säga att jag ser så trött ut utan smink, jag ser piggare ut med lite mascara. Jag har varit ovanligt trött sista tiden men helt ärligt. Jag ser ju ut som jag gör, ibland trött, ibland pigg. Men jag ser ut som jag gör utan smink. Att sminka mig är fejk. Det är att ljuga.

Sedan lever vi i ett samhälle där man, för att vinna fördelar, bör fixa sig, bör sminka sig. Där till och med de vackraste modellernas ansikten täcks av några lager smink för att se ”naturliga” ut. Det är fejk. Det är fel och det spär på ideal som inte går att uppnå. För inte ens Kate Moss ser ut som hon gör på bilderna.

Jag blir trött på det. Mest för att jag själv faller för frestelsen att vara ”västerländskt vacker”. Jag spacklar mig, jag drar på mig korsett, jag klär mig ”smalt”, drar på mig höga, obekväma klackar och allt för VAD?

För att passa in i en norm som förespråkar ideal som jag inte kan uppnå?

Varför är smal = fin?

Varför är inte ett osminkat ansikte godkänt som ”naturligt” och VACKERT?

Varför var det ingen som påpekade Ranelids kropp när han sprang utmed stranden och sa att gamla män borde klä sig mer täckande så man inte ser deras slappa hud?

Antagligen för att när det är en man så är det inte lika relevant. Men kvinnors skönhet är det. Varför då?

4 thoughts on “Varför är hennes kropp relevant i sammanhanget?

Kommentera

