Varför är pojkar i rosa så provocerande? Är pojkar bättre än flickor?

Jag får rabies när jag ser frågan ställd i ett forum:

”Kan min pojke ha det här eller är det för flickigt?”

Så ser man en body med lila kantband. LILA!!!

Oftast är det plagg med ett uns rosa i.

Historiskt sett så var rosa en pojkfärg då den ansågs mer distinkt, medan blå var en flickfärg eftersom den var mer diskret och då passade den de ”söta” flickorna. Klänning bars av både pojkar och flickor upp till 6-årsåldern fram till början av 1900-talet.

Kvinnor fick inte ha byxor. Svart klänning vid bröllop var mer vettigt eftersom den då kunde användas senare igen utan att skitas ner. Platådojor var en gång hypen och lååååång pudelfrissa och smink var varje neonrockares signum.

Det har gått trender i kläder hur länge som helst. Grottmänniskorna tjafsade säkert om vilken päls som var ”inne”.

Vänd på frågan:

”Kan min flicka ha den här BLÅ jackan?”

Du skulle få höjda ögonbryn till svar. Ställer man frågan ”Varför INTE dra på rosa på pojken?” tillbaka så kan man få till svar: ”För att det kanske är för flickigt?”.

Är det negativt att pojken misstas för att vara flicka? 

Men kan någon förklara problemet för mig? Är det att pojkarna ser ut som tjejer? Är det negativt att se ut som en tjej? Varför det? Är det bättre att se ut som en kille? Är det viktigt att markera kön på ett barn? Varför det, när vi ändå ska behandla alla lika oavsett kön?

Lilltjej blev kallad för ”han” vid flertalet tillfällen. Det gjorde mig inget. Skulle jag haft en pojke som blivit kallad för ”hon” skulle jag inte heller brytt mig.

Kom ihåg:

Allt är trender.

Snoppen trillar inte av.

Pojkar och flickor är lika mycket värda.

Rosa är en färg. En fin och glad färg. Man föds till homo och ingen färg i världen kan ändra din sexuella läggning.

Jorden snurrar vidare även om någon misstar din pojke för en flicka.

Klänning är ett plagg som uppskattades av både män och kvinnor förr i tiden och några av de största krigarna i värdshistorien har haft kjol på sig samtidigt som de svängde sina lurviga. 😉

Så släpp taget och låt ditt barn njuta av färger och kläder utan att bli inslängd i ett fack så tidigt. Tids nog kommer facken att kasta sig över barnet och försöka forma om personligheten för att passa ett kön, en garderob, ett jobb, en partner…..

2 thoughts on “Varför är pojkar i rosa så provocerande? Är pojkar bättre än flickor?

  1. Så bra skrivet! Det är så larvigt, tänkte på det senast idag. Var inne på en webshop för barnkläder, där dom hade delat upp kläderna i pojk respektive flick. Kollade på pojk först, eftersom jag har en son, sen gick jag in och kikade på flickavdelningen. Där fanns bla gråa t-shirtar med en rosa stjärna på ryggen. Så det var tydligen det enda som krävdes för att t-shirten skulle kvala in som en flick-tröja. Att det var en liten rosa stjärna på. Hur löjligt?

    • Faktiskt så är det skitlöjligt. Det störde mig något enormt sist jag var ute i butik och såg ”gulliga tjejkläder” och ”tuffa killkläder”. Men för oss som vill ha ”tuffa tjejkläder” och ”gulliga killkläder? Eller vi som faktiskt inte vill ha något som är specifikt pojke/flicka? Egentligen ska man ju strunta helt i vad som klädkedjorna säger är ”pojke” respektive ”flicka” och bara köper det man tycker om till sina barn.

Kommentera

