Att älska på avstånd.

Jag minns en gång i grundskolan. Måste ha varit i typ 7:an. Vi satt ett gäng i fritidsrummet och hängde. Så där coolt, som bara ungdomar i skolan kan göra. Någon muttrade något om att han skulle hälsa på sina farföräldrar. Han pratade vidare om hur trist det var. Någon annan instämde.

Jag kände mig så avundsjuk. Mina far- och morföräldrar fanns i Sydamerika. Min morfar  och min farmor var redan då döda. Försvunna alldeles för tidigt.

Så där satt han, och klagade och jag ville så gärna påpeka hur lyckligt lottad han var.

Men jag bet ihop och lovade mig själv att när jag fick barn så skulle de ha nära kontakt med sina far- och morföräldrar.

Halvt tji fick jag.

Stortjejs farmor och farfar är ofta i hennes liv. Det är helt underbart att de finns och att de tar sig an henne med jämna mellanrum. Mina föräldrar fanns där under flera år, men nu är de långt borta och kommer tyvärr, inte att finnas till hands som förr. Lilltjejs farföräldrar bor 90 mil bort. Det skulle lika gärna kunna vara en annan kontinent.

Jag saknar att ha mor- och farföräldrar i närheten. Inte så mycket för avlastningens skull. Men mest för att jag minns hur man kände när man inte hade någon annan vuxen än sina föräldrar att vända sig till. Någon som skulle skämma bort en och älska en oavsett.

Som skulle älska en bara som en far- och morförälder kan och orkar (de måste ju inte uppfostra en sedan 😉 ).

Nu när Lilltjejs första födelsedag närmar sig så blir det så påtagligt hur ensamma vi är. Inga släktingar som kan ta sig hit för de är för långt borta. Ingen mormor som bakar bullar, eller farfar som skär upp tårtan. Ingen morfar som hjälper till att blåsa ut ljusen eller farmor som hjälper till att öppna presenter.

Det känns. De saknas.

Vi saknar.

One thought on “Att älska på avstånd.

Kommentera

