Ett helt år har gått sedan världens finaste lillasyster kom till världen!

Vi hade lite kalas idag och gick fint besök av bland annat Gimzan som tog med sig sin lille Skrutt. Lilltjej var på bra humör, helt omedveten om att uppståndelsen var för hennes skull. Min förlossningsberättelse följer nedan. Det är en lång historia, men kan vara intressant för den som funderar på kejsarsnitt:

”2Jag hade en jobbig graviditet med en massa otur. Dum BM (som jag bytte), foglossning, överväldigande stress på jobbet, illamående, halsbränna från helvetet, dum läkare som i slutändan beviljade planerat snitt men satte datumet två dagar före BF, ja, ni kanske minns…?
Det sista helvetet var hepatosklådan som började i vecka 34-35. Jag önskar inte den klådan åt någon. Jag kliade sönder mina ben och armar, i min säng fanns det blodfläckar. När jag var i vecka 36+5 var jag så mentalt och fysiskt utmattad så jag ville ge upp. Jag hatade att vara gravid och tappade glädjen med bebisen. Jag bröt ihop hos min BM som sa att jag skulle prata med spec mödravården och begära igångsättning tidigare pga förhöjda gallsyror.
Läkaren på spec mödravården lyssnade inte direkt utan ville sätta in medicinering som kanske skulle få effekt inom två veckor, d.v.s. fram till jag ändå skulle ha snitt. Förhöjda gallsyror kan vara dödliga för bebisen och jag fick bara än mer panik och grät inne hos läkaren men hon sa att ja det är jobbigt, men de förlöser inte barn förrän 37 hela veckor har gått. Så jag snubblade på mållinjen typ. Väl hemma gav jag upp och ställde in mig på att hoppa från en bro snart. Sambon ringde sjukvårdsupplysningen och berättade allt och sköterskan rådde oss att byta läkare och få en annan bedömning. Jag ringde och begärde att få prata med en annan och dagen efter, tidigt ringde läkaren och jag berättade allt. Efter att vi pratat en halvtimme erbjöd hon mig att få åka in på direkten för att få hjälp mot klådan. Jag valde att åka in på kvällen, då klådan var värst på natten. Den natten sov jag för första gången på två veckor längre än två timmar i sträck. Tacka gudarna för morfin. På morgonen kom läkaren och pratade med mig och sambon för att veta hur vi ville göra. Efter undersökning visade det sig att jag var öppen en cm och jag hade två alternativ. Antingen kunde de testa igångsättning med kateter eller snitta mig direkt. Vi valde att testa igångsättning. Trots min förlossningsrädsla så kände jag mig trygg hos den läkaren och var villig att försöka. Barnmorskorna var helt underbara och kom med jämna mellanrum och kollade till mig. Att sätta dit katetern var allt annat än trevligt. De satte den på morgonen och så skulle den sitta i hela dagen, ca 12 timmar och förhoppningen var att den skulle öppna mig till 3 cm så de kunde spräcka hinnorna.
På kvällen gick jag på toa och väl där kände jag att något höll på att trilla ut. Det var katetern! Att den trillade ut måste betyda att den hade fungerat – trodde vi och var glada. Jag somnade glad och väntade på undersökningen på morgonen efter.
Morgonen därpå konstaterades att katetern haft noll effekt, alternativt hade jag öppnat mig, men stängt mig under natten igen.
Vi erbjöds samma alternativ igen, kateter eller snitt. Sambon och jag pratade om det i en stund och kom fram till att vi valde snitt.
Ok sa läkaren och sa att det fanns en öppning om två timmar för operation.
Det kändes pirrigt, inom tre timmar skulle vi få våran bebis!! Glädjen och nervositeten infann sig direkt, det skulle snart vara över!
Inom en kvart kom en barnmorska in och sa att de hade tid för mig nu, en lucka hade uppstått så det var bara att hoppa in i duschen och göra mig redo. Chockade över hur snabbt det gått började vi med förberedelserna. Sambon fick snygga gröna kläder och han var stilig i sin badmössa. Själv fick jag duscha och dra på mig världens kortaste tröja som var helt öppen bak, en omtänksam sköterska gav mig en sexig sjukhusrock så jag slapp visa mig för alla :).
De rullade in mig till diverse rum och började sätta alla slangar som måste till. Även jag fick en snygg mössa. Jag så ut som jesus på korset med en massa slangar överallt och det pep från maskiner som mätte allt från blodtryck till syrehalt. När bedövningen tog började operationen. Sambon satt bredvid mig bakom skynket och så väntade vi spänt på livstecken från andra sidan. Jag koncentrerade mig på att andas och försökte känna efter vad de gjorde, det slurpade till och sköterskan förklarade att de höll på att suga ur vattnet. De drog i min kropp och tryckte på magen och sa: Nu kommer hon! Det hördes ett litet bebisskrik och sambon och jag sa ”åååh” samtidigt, direkt las hon upp på ett bord bredvid där jag kunde få se henne. Hon var STOR (3900gram) och hade massvis med brunt hår på huvudet. Vidare var hon täckt med fosterfett. Jag såg att något var fel ganska fort, för sköterskan började dra en massa slangar ner i halsen på henne och försökte gnugga igång henne medans hon upprepade ”kom igen nu lillan”. Hon var för slö och hade slutat andas! Sambon fick panik men jag sa till honom att gå med henne, jag klarade mig. Jag bara visste att hon skulle klara sig och jag fick inte drabbas av panik på operationsbordet. Sambon gick med när de tog henne till ett annat rum, larmet hade gått och sambon berättade senare att rummet blev fyllt med läkare. Det var tillslut narkosläkaren Lars från tyskland :) som fick igång henne. Efter några minuter var de tillbaka, sambon satt med henne i famnen bredvid mig medan de sydde ihop mig. Efter en stund gick de och jag blev ensam kvar med mina tankar och med alla mysig personal som satt och stöttade mig.
Jag hamnade på uppvaket och sambon kom med lillan till mig. Vi var utmattade, men lyckliga över att hon äntligen kommit ut.
Med facit i hand, hade en vaginal förlossning varit ännu farligare. De tror att hon blev påverkad av morfinet jag fått för att sova. Samt så vet man inte om de förhöjda gallsyrorna också hade verkan.
Slutet gott allting gott. Vi är hemma nu och hon är så otroligt söt och fin! :) <3″

Lilltjej 1 år!!

 

One thought on “Ett helt år har gått sedan världens finaste lillasyster kom till världen!

Kommentera

