Sluta fejka gravida kroppar!

Jag ser en bild på Jessica Simpson som är härligt höggravid. Den är tagen av paparazzis. Hon har en hiskelig klänning på sig som får hennes stora bröst att se gigantiska ut. Hennes bröst verkar även separerade av en mil pga den fula klänningen. Skorna ser bara löjliga ut och den enda jag kan tänka är ”Vafaaaan J, slappna av och dra på dig goa sandaler istället”. Men visst, det är ju hennes fötter och hon kanske känner sig fin i den där hemska skapelsen.

Oavsett så ser man tydligt att hon gått upp rejält i vikt. Säkert runt 20-25kg. Inte ovanligt, även om min barnmorska säkert gått i taket över en sån viktökning. Några dagar efter att jag sett dessa bilder på en klart överviktig (för tusan GRAVID) J.Simpson så dyker bilden från omslaget för ELLE upp. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är där någonstans jag blir lite trött. Hon är uppenbart redigerad, photoshoppad osv. Magen är suddad, inga ådror eller bristningar syns (visst, hon kanske har sluppit bristningar, det händer), men armarna är smala och så även ansiktet. Jessica Simpson är en vacker, gravid kvinna. Hon ser på bilderna längst upp helt underbart, härligt gravid, ut. Varför finns det ett behov av att ändra och konstruera en bild av att ”såhär ser en gravid kvinna ut”? Såhär KAN en gravid kvinna se ut, men så ser faktiskt inte Jessica ut. Jessica ser ut som vilken höggravid Svensson som helst och medan merparten av alla fjantiga tonårspojkar gnäller över ännu en förlorad kvinnokropp så ser jag bara en fin mage och minns tiden då jag gick i en skitful klänning (då det var den enda jag fick plats i) och kände de mysiga sparkarna från en underbar liten bebis inuti. Jag hoppas verkligen att Jessica inte kände något behov av att retuschera sin kropp för att duga.

 

2 thoughts on “Sluta fejka gravida kroppar!

  1. kan säkert bero på att det är typ v 25 på bilden med svankande rygg för att få till lite extra put och v 37 eller så på bilderna med den orangea klänningen….

    Jag har liknande bilder på min fina mage i v 26 i v 37 var jag ett hus med havandeskapsförgiftning…

Kommentera

