Sunkmammorna visste hemligheten…..

Jag var ung…och hade ännu inte fått några barn.

Jag såg dom ibland. Mammorna…..

Inte vilka mammor som helst. 30-nånting-mammorna med 1 eller flera barn i släptåg.

”Så trötta de ser ut”

”Så sunkiga”

”Vafan, inte ens orkat dra på sig ett par jeans!!!”

Sedan gick jag vidare med mitt liv, med ett enda löfte. JAG skulle då aldrig bli en sunkmamma.

10 år senare sitter jag, 31 år gammal, med 2 barn. En 9-åring och en 14-månaders.

När jag ser mig själv i spegeln, ser jag…..sunkmamman. Jag rycker på axlarna, för jag inser en sak:

Jag bryr mig inte längre. Jag duger gott som jag är. Det kommer på sin höjd vara en 20-nåntingåring därute som snabbt kommer att höja på ögonbrynen och tänka ”så sunkig!” och sedan kommer hon att gå vidare med sitt liv.

Det finns viktigare saker att fundera på än att bry sig om att dra på sig jeans och att ha det perfekta håret. Det finns förhållanden att sköta, barn att ta hand om, jobb att utföra och roliga saker att skratta åt. Viktigare saker att prioritera än att ha perfekt sminkad mun som man inte kan pussas med utan att kladda ner ansiktet på den andre, eller klackar som är så höga så man trillar i backen och drar med sig barnvagnen i fallet. Hel och ren och snäll duger gott för mig :).

7 thoughts on “Sunkmammorna visste hemligheten…..

    • Ja jag tyckte den speglade glädjen i hela den upptäckten 🙂 Lilltjejs första gång i ett bollhav. Hon var väldigt konfunderad i början,sedan tyckte hon det var jobbigt och ville upp :).

Kommentera

