Blondinbella missar poängen och Skugge får skit.

Det är som en saga. Den väna, söta Blondinbella (jag menar, bara LÄS namnet!!) viker ut sig för att visa hur hon (en riktig kvinna) ser ut. Linda Skugge, den äldre damen(läs: häxan) kritiserar hela spektaklet och menar att det egentligen inte gör något skillnad eftersom Blondinbellas bild ändå står för att behaga männen. Putar med rumpan, ler inbjudande. Hon är sminkad och ljuset är lagt rätt.

Vissa människor ställer sig på Prinsessan sida och andra ställer sig på Häxans sida.

Jag skulle vilja inflika:

Varför ska det överhuvudtaget finnas ett behov av att visa kvinnokroppen? Varför slutar vi inte sätta kvinnokroppen i fokus istället för att stärka kvinnors självkänsla utifrån prestation?

 

Är det inte tragiskt att två intelligenta och framgångsrika kvinnor ändå reduceras till hur deras kroppar ser ut?

Jag var förövrigt jättestolt för några dagar sedan! Vi gick med stortjej för att äta ute. Under konversationen säger hon :

”A var elak mot mig idag! Hon sa att jag var tjock!”

Jaha, det var väl dumt sagt? säger jag.

”Ja, hon är dum!” sa hon utan en tillstymmelse till ångest eller dåligt mående. Briljanta flickan visste att hon inte skulle ta åt sig och att det inte var henne det var fel på.

Sedan tog hon en pommes till.

🙂

5 thoughts on “Blondinbella missar poängen och Skugge får skit.

Kommentera

