Vi buzzar NAN-mjölk!

Jag fick i uppdrag att Buzza NAN-mjölk. Som Buzzador har du möjlighet att prova nya produkter och tjänster. Allt du behöver göra är att berätta om dem för dina vänner, öga mot öga och/eller via sociala medier. Att vara Buzzador är gratis och innebär många spännande möten mellan dig, dina vänner och nya produkter eller tjänster.

Det innebär även att prata med folk om en produkt och visa på fördelarna med sagda produkt. Problemet var väl mest att jag inte direkt kunde peka på några STORA fördelar med mjölken. NAN-mjölk presenteras som ett alternativ till komjölk eller vatten (?). (Vad som helst är väl mer vitaminberikat än vatten?). Så här står det på Nestles hemsida :

NAN 3 Juniormjölk har skräddarsytts för att passa ditt lilla barns unika näringsbehov. Den innehåller mindre protein och salt än komjölk och ger mer av vissa viktiga vitaminer och mineraler som järn och vitamin D. Dessutom har den en bra fettsammansättning med hög andel nyttigt omättat fett, samt är berikad med omega 3 (DHA) och 6 (ARA). Drycken är avsedd att användas från 12 månader som en del av en varierad kost.

”Servera ditt barn varm eller kall Juniormjölk som ett alternativ till komjölk och vatten. NAN Juniormjölk kan också användas som mjölk på gröten och till flingor” står det i informationen om NAN-mjölk.

När jag berättade detta för förskolepersonalen som jag försökte buzza för, tittade de oförstående på mig. Men de var finkänsliga nog att inte ställa frågan – ”varför inte bara vanlig mjölk?” (Som socialstyrelsen och en massa andra fina myndigheter oftast rekommenderar räcker gott och väl). Utan istället såg de osäkra ut och sa: ”jaaaa, men det kan väl vara smidigt om man ska ut på utflykt, eller så….”.

”Japp, kan det vara” svarade jag ”men den måste serveras varm eller kall!” försökte jag, men då tror jag förskolepersonen redan gett upp och hittat fokus på någon unge som klättrade någonstans där hen inte borde.

En vecka senare så stod mjölken fortfarande där jag ställt den,i säkert förvar på ett ställe där de aldrig någonsin kommer att plocka upp den. Men det gör inget, den håller till 2014 eller så….

Jag lät iaf Lilltjej testa och hon drack den snabbt och tyckte väl den var god. Men det är svårt att mäta någon effekt med den. Vi har försökt ha den som ersättning till vatten när hon äter mat, men hon dricker ju runt ett glas bara och mjölken kan bara stå öppen en dag innan den måste slängas. Så vi fick ju slänga två förpackningar för att hon inte drack tillräckligt mycket och den blev dålig så fort. Så det kändes som ett slöseri på mat.

Så jag kan säga att NAN 3 inte är något som kommer att finnas i vårt kylskåp och de jag presenterade mjölken för verkade måttligt imponerade. Det är helt enkelt för krångligt och effekten är inte mätbar, för att det ska vara värt det.

5 thoughts on “Vi buzzar NAN-mjölk!

  1. För att ”mjölken” inte ska bli dåligt så finns det säkert saker i den som är riktigt farliga – som bisfenoler på insidan av förpackningarna tex…

    Jag ska kolla innehållsförteckningen…

    • Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.
      Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

      När man läser om Nestlé här så påminns jag varför jag alltid bojkottat deras produkter:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9

      Hemikram

  2. Läste en annan blogg, de gjorde smoothies åt barnet på den, typ mixade i banan o annan frukt så gick den in som mellanmål iaf.
    Själv buzzar jag Pilltis mjölk, Piltti är finskt. Men Nan 3 finns här med.

Kommentera

