Världen är så sjuk så jag blir sjuk…

Jag orkar knappt läsa tidningarna längre. Det är det ena våldsdådet efter det andra.

En pappa skjuter ihjäl sin 6-åriga dotter. En pappa hugger ihjäl sitt barn, en annan tänder eld på sina två döttar. En pojke på 14 år överlever en massaker på sin familj bara för att han har turen (?) att inte vara hemma när pappa bestämmer sig för att avsluta sin exfrus liv och sin dotters liv. En man våldtar ett får. En man binder fast en hund i dragkroken på bilen och släpar det skräckslagna djuret efter sig tills det inte finns något mer än köttslamsor kvar. En chaufför i Kina kör över en 2-årig flicka, istället för att stanna och hjälpa henne, kör han över henne igen….

I ett barnhem i Kina har man ett dödsrum där man låter barn vara instängda i mörker utan mat tills de svälter ihjäl. I USA går en man in i en biosalong och skjuter ihjäl flera människor. I Syrien pågår en massaker på oskyldiga människ0r.

—–

Dels blir jag livrädd för män. Vilket jag egentligen inte borde bli. Men jag blir också dränkt i sorgen. Jag kan absolut inte säga mig känna den smärtan alla utsatta personer/djur känner. Men jag blir rädd och jag blir sorgsen över all smärta och ondska som verkar finnas.

Jag blir nedstämd, jag orkar inte. Kan inte allting bara sluta vara så hemskt?

3 thoughts on “Världen är så sjuk så jag blir sjuk…

  1. Ja, usch, det finns så mycket hemskt. Man får försöka tänka vackra tankar och göra goda gärningar och hoppas att det smittar av sig. Hamnade här på din blogg av en slump och kunde inte låta bli att läsa! Trevlig kväll!

    • Jag kanske är för känslig? Jag funderar på det ibland, att det kanske är mig det är fel på som inte kan skaka av mig hemskheter hur som helst. Min make är mycket bättre på det. Han kan rycka på axlarna och gå vidare medans jag kan sitta med tankarna i lång tid. Värst är det på natten då det inte finns något som distraherar.
      Om alla bara kunde vara snälla mot varandra…

Kommentera

