Viktklubb – en helveteshåla av hunger.

Nå, nu ska jag inte vara så dramatisk. Jag SVÄLTER inte. Det finns definitivt folk som har det värre.

Men jag är hungrig. Och trött. På morötter.

Min kollega Lil Mama äter morötter till mellis nästan varje dag och hon är en riktig hurtbulle som gillar träning och kör spinningspass så jag tänkte att ”vafan, jag käkar väl morötter jag med” för att se om det funkar som mellis.

Det funkade…de två första veckorna. Sedan vart jag så oerhört trött på morötter så jag hade lust att tända eld på nästa orange sak jag såg. Jag orkar inte ens skala grönsakerna längre utan äter dom som dom är. Min stora tjej undrade idag om hon verkligen var tvungen att äta mera morötter till mellis i skolan. Kunde hon inte få något annat som typ vindruvor?

Jag ställer samma fråga: Kan jag inte få äta något annat…som typ vindruvor?

NEJ. För vindruvor har massvis med socker och därmed miljonersmiljarder kalorier.

Jag har gått med i Viktklubb. Efter ett fruktlöst försök att få se om det var något fel med min förbränning har jag nu gått över till att äta 1300kalorier om dagen. Läkaren sa något i stil med att jag antagligen inte kan äta lika mycket som andra. Hon sa att man måste utgå från sina förutsättningar. Längd, vikt hur mycket man rör på sig och så vidare.

Så nu gäller det att hitta hur mycket jag får äta för att gå ner i vikt och hur mycket jag sedan får äta för att behålla vikten och inte gå upp. Min gissning ligger på 1500. Vilket är typ en macka mer än vad jag äter idag.

Jag avskyr att räkna kalorier. Jag avskyr att jag äter två morötter och så tar dom två morötterna 120 kalorier ifrån mig. Jag AVSKYR att inte kunna vara med på fikastund på jobbet för att NÅDE MIG om jag äter den där lilla chokladkakan, då blir det ingen kvällsmat.

Jag har matångest över det hela och det är tacksamt att jag har världens snällaste make som räknar kalorier åt mig och håller koll. Vi lägger in maten jag ätit och jag ser med fasa siffrorna stiga tills de når 1250 kalorier. ”MEN JAG ÄR JU HUNGRIG” vill jag utbrista i ren frustration! Då är jag ändå duktig och tar inget snask alls.

Jag har dessutom köpt på mig en riktigt fancy matvåg. En sån där som kan räkna bort tallriken och bara väga maten. Skulle inte förvåna mig om den kan hjälpa till med matteläxan en vacker dag. En våg, och en stegräknare som hänger mellan tuttarna när jag går runt. Målet är att få till iaf 7000 steg per dag. Nästa mål är att få till 10000 steg per dag. Slutliga målet är att börja jogga. Jag har dock lagt joggingen lite på hyllan då min rygg fortfarande mår förjäkligt. Jag tänker att om jag bara går ner 5-10kg så kan jag köra igång jogging igen.

Förövrigt förbränner en hysterisk promenad lika mycket som en lättare joggingrunda, bara så ni vet (278kcal/h).

Om vågen inte visar neråt nästa vecka så skjuter jag den och tar en paj.

6 thoughts on “Viktklubb – en helveteshåla av hunger.

  1. Det kommer att gå bra!!Det är ditt mål du vill nå!
    Kom igen!!Tänk inte på att du väntar,tänk på att det kommer att hjälpa dig att må bra!
    Puss o kram
    Mami

  2. Det är så himla orättvist! Jag har en rätt hög viloförbrännings nivå. Det gör att jag när jag nu blir av med graviditetskilona kan fortsätta äta som ”vanligt”. Satsar mycket på träning, men då tycker jag att det är superkul att träna.. De gånger det är drygt tänker jag att jag faktiskt inte tränar för att se yngre ut, utan för att leva längre! Men ärligt talat är man ju rätt fåfäng;)
    Jag tycker du gör det jätte bra! Och jag blir arg när det är så orättvist hur mycket man måste kämpa för att gå ner i vikt, när så många har det lätt…kämpa på, du är stark!!!!

    • ÅÅÅH TACK det är ju detta jag behöver få höra att ”shit, ge inte UPP”. Jag vill inte få tips om vad jag ska göra istället liksom. Det kommer att vara jobbigt ett tag men jag tror jag vänjer mig. Vi har ju alla olika förutsättningar och detta är nu MIN och därför måste jag utgå från det! Jag kommer att köra stenhårt på detta nu och hoppas verkligen påa tt det ger resultat. Har tänkt ”publicera” viktnedgången i takt med att den sker…Så jag kan få SE det ske!! 😛 Om det nu sker..nej, nu ska vin inte måla fan på väggen…. haha

Kommentera

