Den dagen jag blir smal…..

Den kommer liksom aldrig komma. Nå det är inte att jag är pessimist. Jag är realist. Jag har aldrig varit slank eller smal. Inte ens när jag vägde 50kg till mina 160cm var jag smal. Tittar jag på bilder från då så var mina armar fortfarande ”stora” och mina lår satt fortfarande ”ihop”.

Mitt fokus nu är att hitta ett sätt att leva, att gå ner i vikt och att bli frisk. Det är allt. Att bli kvitt makten som maten har över mig. Att släppa tankarna på mat som något som används för att styra humöret. Att bli lycklig.

Jag vill bara leva utan att tänka över huvudtaget på hur många kalorier keso har. Jag vill kunna äta en bit morotskaka utan ångest. Jag vill kunna må bra och inte ha fokus på mat. Mat ska vara väsentligt, men inte ta fokus!

Det är en lång väg att gå.

Men det är bara att trampa vidare.

Idag slutade stegräknaren på ynkliga 4900 steg. Inte ok. Men jag var snortrött mentalt när jag kom hem. Efter att ha flängt runt med ungarna åt alla håll så insåg jag att jag är mer trött nu när jag jobbar 75 än vad jag någonsin varit när jag jobbat heltid. Det är inte ledighet att ta hand om barn. Det är det hårdaste jobbet du kan ha.

Stora tjejen vart lycklig iaf. Disco på skolan. Hon drog på sig sin rosa prinsessklänning, ”discoleggings” samt leopardmönstrad lurv.

”Är jag snygg nu, mamma?” frågade hon och jag tänkte först svara ”Du är alltid snygg”. Men blev i en sekund så trött på att vara PK.  ”Du är jättesnygg!” sa jag bara. Låt ungen få cred för att hon ansträngt sig liksom!

Jag avskyr jante! ”Du ska inte tro att du är nåt. Du ska inte tro att din prestation betyder nåt. Du är en drönare, precis som resten!” – Så upplever jag det för jämnan just nu. Det är trist. Jag längtar vidare mot nya äventyr där jag premieras för prestation!

SNART!

Ska bara gå ner 20kg först :P.

Imorgon blir det stegräknarrevansch! Imorgon blir det nämligen både besök på Haga och IKEA!

I´ll be back! 🙂

P.S. Världens bästa mättande mat som har lite kalorier är…..*trumvirvel*….. Havregrynsgröt! D.S.

6 thoughts on “Den dagen jag blir smal…..

  1. Det gäller att hitta en balans. Men så är det ju med allt egentligen, eller? Stegräknaren är ett bra redskap, men bli inte slav under den! Glöm inte vardagsträningen, att busa med barnen och storstäda är rätt tuff träning det med! Om man inte är ett träningsfreak ( som tex jag är) så tror jag på att utmana sig till 30 min promenad i rask takt/dag. Och sedan att våga göra nya saker, inte bara i träningsväg utan nya aktiviteter rent allmänt. Mår man bra i huvudet så hänger kroppen på liksom av bara farten…
    Det ska vara kul att må bra!
    Jag använder runkeeper till iPhone, det sporrar mig inte bara i löpningen utan även på de där små promenaderna. Testa, kanske är det något för dig?!
    Du har ju kommit jätte långt redan, även om det går sakta, du har ju bestämt dig och det är ju det svåraste av allt! Jag håller på dig!

    • Just nu fegar jag. Jag skriver inte upp allt bus eller all motion, är rädd att jag liksom ska trilla tillbaka i ”unna mig” spåret igen om jag ser att ”ja men titta, jag har ju promenerat i en timme här och då kan jag äta glass!” osv osv. Så jag kör stenhårt, under 1300kcal. Räknar in sallad också. På måndag väntar första vägningen, hoppas kroppen reagerat något iaf! Tack för peppningen, den behövs!!!

  2. Hej! Har precis börjat följa dig, så det kanske är helt tokigt att komma med en sådan kommentar, men visst måste du kunna klappa dig själv på axeln och tycka att du är grym som gör något och inte bara struntar i det 🙂
    Kan du belöna dig själv för andra saker än att du går ner alla 20 kilona, så att du får mer upmuntran på vägen!
    Hitta delmål och ´fira” de små stegen också; 4900 steg en är bättre än 200 🙂
    Jante must die! 😉 Tror att jag ska trycka upp T-shirts med den texten… 😉
    Trevlig helg!

    • Alla kommentarer och råd är välkomna. De som är elaka tas bort hihi! 🙂 Som det är nu försöker jag bara hitta en balans och hålla fokus, det tar min energi. Tills jag har vant mig vid att äta mindre så är mitt mål bara att gå ner och bli frisk! Bli av med fettet runt levern. Allting annat är sekundärt, att få ha på sig fina kläder eller att orka jogga en mil….ja.
      Jante must die!!! Hahaha, den tischan skulle jag iaf köpa! 🙂
      Det var väldigt inspirerande att läsa din blogg, jag är värdelös på att följa bloggar, jag hoppar in då och då och läser och kanske lämnar någon kommentar mest så tro inte att jag inte ”ser” dig bara för att jag inte ”följer” ;).

  3. Du är bra,du är grym,kämpa kämpa!!Du kommer att märka skillnaden…den kommer,sakta men säkert 🙂
    Ha stegräknaren med dig,men tänkt inte på den,du får kolla på den sen…när du ska gå och lägga dig!!Du ska se,det spelar ingen roll hur mycket man har gått,huvudsaken är att man inte har suttit hela dan!!Du har rört på dig,det går bättre nästa gång!!Kom igen!!Bli frisk!!Må bra,du kan ,du klarar det 😉
    Kramis

Kommentera

