Pojkar i klänning och kvinnors makt!

Lite funderingar angående pojkar i klänning:

Jag gillar tanken på neutrala plagg mest för att det ger min dotter förutsättningarna att bli bemött som en person, och inte utifrån kön. Jag köper dock det jag tycker är fint och då blir det en massa klänningar. Jag har velat och funderat länge på hur jag skulle agera klädmässigt om jag fick en son och klänning/tunikor hade nog gått bra. Kjolar är jag mer tveksam till. Men det har jag varit med mina tjejer också – pga att kjol är jäkligt opraktiskt. Men iom att tiden har gått och ju mer jag läser och ser i omvärlden hur man blir bemött pga utseende/kön och vad det gör med personligheten, desto mer känner jag att det är viktigt att barnen får större valmöjligheter till att ha på sig allt.

Det är egentligen jävligt logiskt. Det börjar med oss föräldrar – vad vi lär våra barn förs vidare i generationer. Om vi lär dom kärlek och öppenhet inför allas rätt till att vara sig själva tror jag vi har en bättre värld att vänta än om vi begränsar och inger skam pga att de beter sig ”okönligt”.

Jag tror jag nyss  hittade på det där sista ordet. Haha :).

Det blir än mer spännande när man tänker vilka krafter vi kvinnor haft genom tiderna, allt vi gjort för att få till jämställdhet och jämlikhet. Att det var feminister som bröt trenden att enbart pojkar skulle få ha rosa och började klä sina flickor i rosa istället för blått, som förr var en flickfärg då den ansågs mer vän och svag, till skillnad från rosa som ansågs mer starkt och distinkt (och därmed var mer passande till starka pojkar).

Tänk vilken makt vi har att lära våra barn kärlek och tolerans!

Det börjar med oss, glöm aldrig det!

Villervallatrollet iklädd fina nya kjolen!

Kommentera

