På smällen.

Min kompis är gravid och hon använder uttrycket ”på smällen”, vilket får mig att småle hela tiden. Uttrycket ta mig tillbaka till 90-talet. Jag tror inte jag själv någonsin använt uttrycket när det gäller mig själv utan då har det varit det mer ”gravid”, ”pyre i magen” eller något sånt.

Det slår mig hur mycket livet förändras när en kvinna får sitt första barn. Allt som ska inköpas och vilken djungel allting är!!

Hur man letar tillbaka i traditioner vad gäller enkla saker som t.ex. vilken SÄNG bebisen ska få.

Att man TROR något är väldigt praktiskt när det i realiteten sedan används alldeles för kort tid för att vara värt det. Ett par som jag är bekant med köpte en spjälsäng för 10000kr. Bara för att hon bestämt att hon skulle ha just den för den kunde användas i flera år. Jag fick se sagda säng och insåg att paret efter ca 2 år skulle få byta till en junior-säng.

NAMNET. Jisses, att välja namn är ju en speciell historia. Det får inte vara för……NÅGOT. I USA finns det ju inga restriktioner på namn så där döpte ett par sin dotter till ”Hashtag”, alldeles nyligen. Stackars unge. Ett namn kan ju bära med sig så mycket. Jag har svårt att tro att någon i Sverige döper sitt barn till t.ex. ”Mussolini” även om det säkert finns några ”Josef” (Stalin). Men även vanliga, söta, korta små och i mitt tycke oskyldiga namn kan ge konstiga eller elaka associationer. Typ Max, Nils, Pelle, Anna, Pia. Ingen går säkert. Det finns alltid något sätt att göra sig rolig över ett namn.

Det ska, i vilket fall, bli mysigt att snusa bebis när hen anländer. Vad hen än råkar heta och vilken spjälsäng hen än råkar ligga i.

 

Kommentera

