När pappa blir pappa.

Stortjej var liten, knapp några år när jag insåg att föräldraskap innebär rädsla och oro.

Rädsla för att något ska hända ditt barn. Det käraste du har. Föräldraskap innehåller så mycket andra känslor, så klart. Men just rädslan är den som följer med, som formar oss och våra barn.

Rädslan bestämmer förskola, boende, bil, husdjur.  Man gör allt för att ens barn inte ska råka illa ut.

”Är den här gatan hårt trafikerad?”

”Är hunden barnvänlig?”

”Det där landet har inte rent vatten, dit kan vi inte åka, lillan kan bli sjuk!”

Maken har varit förälder i 3år nu och biologisk förälder till en liten i 2år. Jag har varit orolig över att han skulle ha det jobbigt med föräldraskapet, med uppoffringen det innebär. Att tröttheten på något vis skulle slå ut kärleken man känner för barnet. Jag vet att det inte är rättvisa tankar. Men med tanke på mitt bagage av pappor som dumpar sina barn så tänker jag ändå att min rädsla var på något litet sätt, befogad.

Igår hände en fruktansvärd olycka. En pappa glömde sin 2-åring i bilen under arbetsdagen. Det var jättehärligt väder igår, vi tog en glass, promenerade, hämtade ungarna. Under tiden vi levde, så dog den lille pojken i bilen och upptäcktes inte förrän efter arbetsdagen var slut.

Idag ringde min man mig. ”Har du läst tidningen? Det är så hemskt!”. Han verkade märkbart upprörd och jag reagerade för min make ringer inte särskilt ofta. Han läser dessutom inte tidningen om det inte är ekonomi-sidorna. Men just den här artikeln måste ha träffat honom hårt, i och med att pojken var lika gammal som Lilltjej.

Jag tänkte ”NU vet han! Nu VET han PRECIS hur det är att vara förälder!!” och på något sätt, så släppte min oro.

 

Kommentera

