Fifty shades of crap – en liten recension.

Efter många om och men bestämde jag mig för att läsa ”Fifty shades of grey”. Jag hade läst en väldigt rolig recension om boken som verkligen sågade den totalt, men mina vänner insisterade på att den var värd att läsas så jag tänkte: ”A ja, SÅ dålig kan den inte vara”.

Den var sämre. Jag har läst många böcker i mitt liv och denna bok måste vara en av de sämsta. Jag kan just nu inte komma på någon som varit sämre.

Låt oss börja med karaktärerna i boken. Miss Anastasia Fjant...eller jag menar Steele. Jag ogillar Anastasia från första början. Fifty shades ska ju vara någon slags porrfantasi på Twilight, men där Bella har ursäkten att vara en fjompig tonåring är Anastasia totalt befriad från någon form av personlighet som går att tycka om. Alls.

Det är tack vare henne som hela konceptet faller. Anastasia är en intetsägande kvinna/flicka som spenderar sin tid med att bita sig i läppen och undra om Mr Grey ska banka skiten ur henne. Ibland brottas hon med tanken att ”ja, det kanske inte är något jag vill MEN han har ju STOR snopp och STOR plånbok och så är han SÅ snygg!!”. När Mr.Grey brottas med hennes självförtroende och försöker lyfta upp att hon är smart (inte bara en snygg rumpa) så vill jag slänga boken åt helvete och skrika ”VART DÅ ÄR HON SMART? HON SÄGER ALDRIG NÅGOT OCH NI BARA KNULLAR UNDER TIDEN HON BEUNDRAR DIG!?”.

Jag vet inte hur många gånger jag bara satt och skakade på huvudet. ”Läste jag det där?”. Really?

Anastasia är såklart oskuld. Anastasia har aldrig ens onanerat. Anastasia har aldrig varit kär. Hon avskyr Mr Grey från början men han är ju så snygg och farlig och rik och åååh bla bla bla så hon bara faller pladask för hans …….öh icke-existerande charm? Efter några dejter ligger de med varandra. Jag minns inte ens konversationerna, vilket måste vara ett tecken på att de var ganska så fattiga på innehåll. Jag minns dock att Mr Grey vid mer än ett tillfälle säger ”Anastasia, jag ska knulla dig” och så har de s.k. ”vanilj-sex”, hon ”driver honom till vansinne” med sin rumpa mer än en gång och hon är oerhört otrolig på sex, fastän hon aldrig ens onanerat.

Ja , just det: Anastasia har aldrig onanerat men nu kan hon ha hur många orgasmer som helst. På raken, bakifrån, utan klitoris-stimulering. Hon ger dessutom världens bästa avsugningar på första försöket.

Hon är kort sagt varje ung/gammal mans dröm. Men en ganska orealistisk sådan.

Mr Grey är:

1. Snygg.

2. Jättesnygg.

3. Rik som ett sabla troll. Han har egen helikopter m.m. Han köper bilar åt sina ”undergivna” såsom du och jag handlar mjölk på ICA, men även där skulle han nog dra iväg och fixa ekologisk mjölk.

Han spenderar sin tid med att bestämma över folk, sina anställda och så Miss Steele. Han har en väldigt…..känslig (?) personlighet som växlar mellan psykopat och…..”varm”? Fast ändå inte varm för hans känslor är djupt begravda eftersom han blev illa behandlad när han var liten, han är ett litet offer och åhååå så känslig och om jag BARA får visa honom kärlek så kommer allt att lösa sig!

Känns det igen? (Öppna valfri bok om män som misshandlar kvinnor)

För mig som har döttrar vill jag nästan visa båda boken som ett varnande exempel. ”Ser ni den här killen? En SÅN som gör som HAN ska ni skita fullkomligt i. SPRING, för fan!”

Det är inte det sexuella i boken som stör mig alls. Folk får göra som dom vill, så länge båda är med på det. Det är hur han beter sig och behandlar henne som stör mig på ett djupt , djuuupt plan.

Han stalkar henne, tar reda på vart hon är, vem hon är med osv. Han dyker upp oanmäld där hon är och övervakar henne, såklart med hennes eget bästa för ögonen. Han hotar med att banka skiten ur henne vid mer än ett tillfälle, om hon inte lyder. Hon tycker såklart det är upphetsande. Han är ju SÅ SNYGG och SEXIG när hans ögon brinner av lusta och ”slå-skiten-ur-dig-begär”.  Dessutom får vi inte glömma hans tragiska bakgrund……som ge ursäkter till allt.

Vi kan prata om sexet, eftersom det ändå är en sån stor del av boken.

Sexet är tråkigt. There – I said it. Mr Grey, som måste ha BDSM-sex vanligtvis (för hans torterade själ) nöjer sig plötsligt med ”vanilj-sex” d.v.s. vanligt svensson sex eftersom Anastasia ”driiiiver honom till sexuellt vansinne”. Allt är fantastiskt, hon är alltid våt som en fors bara han tittar på henne och hans magnifika, enorma stånd går upp med bara en blick fastän han precis fått utlösning. Fastän hon aldrig haft sex trycker han på alla knappar och hon ”exploderar” gång på gång.

Det är bara inte realistiskt. Inte det minsta och det är det som gör det så tråkigt. Vart är fnisset, muspruttarna, fumlandet? Jag hade velat ha en scen där hon trillar av sängen eller något. Det hade höjt betyget med en 1:a iaf.

Sist men inte minst kan vi tala språket. Språket är inget bra heller. Jag är ingen litterär mästare men jag kände verkligen att boken var jobbig att läsa. Kanske är det översättningen som haltar? Det är mycket upprepningar.

Anastasia biter sig i läppen. Anastasia säger ”helvete”. Grey säger ”Jag ska knulla dig” eller någon annan variant (eftersom han inte kan ”älska” på ”normalt” sätt) *suck*

Läs den inte. Vad ni än gör. Läs något annat. Ta vilken bok som helst. Nej, jag kommer inte att läsa fortsättningen. Nej, jag kommer definitivt inte vänta på bioversionen.

Det här kan verkligen ha varit den sämsta boken jag läst. På riktigt.

Men nu är det äntligen över.

9 thoughts on “Fifty shades of crap – en liten recension.

  1. Äntligen någon som håller med mig! 🙂 Jag tvingade mig genom de 2 första bara för jag var ”tvungen”. 3:an gick inte bara. Patetiskt nedvärderande kärringdravvel var min recension. Jag har känt mig som jag inte förstår och är ”fel” eftersom ALLA älskar dem.
    Tack!

  2. Jag tror att det som gör boken så omtyckt är inte vad som står i boken, utan det som triggas igång av boken (den egna fantasin).
    Ingenting slår den egna fantasin 😉

    • Tråkigt nog så triggades inget erotiskt/sexuellt igång hos mig alls. Det enda som triggades igång var irritation och att jag verkligen blev uttråkad. Det finns bättre erotiska böcker att läsa. Jag rekommenderar Slaktaren http://www.adlibris.com/se/bok/slaktaren-9789185683680

      ”Och slaktaren som talade med mig om sex hela dagen var gjord av samma kött, men varmt, och ömsom mjukt, ömsom hårt; slaktaren hade sina godbitar och sina simpla pockande bitar som trängtade efter att förbränna sitt liv och förvandlas till kött.

      Och på samma sätt var det med mitt kött, jag som kände hur det tog eld mellan mina lår medan slaktaren talade.”

      DÄR kan man tala erotik och upphetsning! 🙂

    • Ja, håller med, inget slår den egna fantasin. Men just därför är denna bok så patetisk. Med ett ypperligt sexliv känns denna bok/böcker mer som en Harlekin-roman som folk trånar efter i brist på annat och som aldrig haft ett bra sexliv där beskrivningarna inte heller stämmer med verkligheten. Så att det triggar fantasin stämmer inte på mig iaf- som sagt bara patetisk och fel. Håller med Glamourmamma att inget erotiskt/sexuellt triggades igång hos mig alls heller.

Kommentera

