Gräset är alltid grönare….

Det slår mig att så många är så missnöjda med sina liv. Jag har försökt ändra perspektiv senaste året och verkligen SE vad det är jag har som gör mig lycklig.

Jag har det jäkligt bra, för det mesta. De orosmoment jag haft gällande ekonomi, kärlek, arbete osv är borta. Jag blev gravid på en gång och slapp missfall. Visst, shit can still happen, men generellt sett så har jag det väldigt bra.

I mitt jobb som socialsekreterare stöter jag väldigt ofta på folk som har det dåligt ställt på något sätt, alltid ekonomiskt. Senast igår satt jag och funderade på vad som skiljer en person som blir varaktigt beroende av försörjningsstöd och vilka som inte blir det. Vi kan dra samband mellan utländsk bakgrund och fattigdom, visst. Men om vi struntar i just de stora sociala anledningarna och går ner till människan, så hittar jag att det finns en gemensam nämnare. De som gett upp, och de som kämpar. De med negativ syn på livet och de med positiv syn.

De med negativ syn på livet ger upp mycket lättare. De lutar sig tillbaka och blir gärna offer för omgivningen. De ser inte vad som är positivt utan fokuserar enbart på det negativa (brist på pengar, brist på jobb, brist på bra handläggare). De vägrar se sin egen del i det hela.

De med positiv syn kämpar, söker alla jobb som finns, jobbar på trots sjukdom, svårigheter med språket eller psykisk sjukdom.

Vissa med positiv syn fastnar ändå, pga andra orsaker, som att de saknar SGI, eller Försäkringskassan inte bedömer att de har rätt till ersättning osv. Men de flesta kommer iväg och blir på något vis självförsörjande.

Det är väldigt lätt att fastna i vad man inte har istället för att se vad man har och detta fenomen finns nog på alla nivåer i livet, hos rika som fattiga, gifta som singlar, kvinnor som män, unga som gamla.

Folk frågar mig, menande, hur jag trivs på jobbet nuförtiden?

Bra. Det är inte mitt drömjobb, men jag vet ju inte vad mitt drömjobb är ännu och det här är helt ok på vägen dit. Det kunde varit värre – jag kunde varit arbetslös!

Så kände jag inte för ett år sedan och jag tar det som ett gott tecken att jag känner såhär nu. För då är jag på god väg att bli en positiv människa.

2 thoughts on “Gräset är alltid grönare….

Kommentera

